Rekordmånga nya laddstationer gör det enklare att köra elbil

Satsning på publika laddstationer genom Klimatklivet har varit oerhört lyckad. Det uppmärksammar Naturvårdsverket som är ansvariga för stödet. Under året har snabbladdningsstationer med en effekt på 150 kW eller mer ökat särskilt mycket. Dessutom har stödet framgångsrikt bidragit till större satsningar på laddinfrastruktur till tung trafik.

Under 2022 har 130 snabbladdningsstationer fått stöd med i genomsnitt sju laddplatser per station från Malmö i söder till Gällivare i norr. Det är dubbelt så många som antalet stationer som fått stöd från Klimatklivet mellan perioden 2015 och 2021.

– På många platser i landet där det inte funnits några möjligheter att ladda bilen blir det nu möjligt att ladda på tjugo minuter. Det gör att fler kommer kunna ta elbilen på väg till fjällen, sommarsemestern eller andra längre resor inom landet, säger Isak Öhrlund handläggare inom Klimatklivet.

Kartan visar publika laddstationer i Sverige som fått bidrag från Klimatklivet från 2015 till 2022. Gula punkter visar destinationsladdstationer, röda punkter avser snabbladdstationer och blå punkter är snabbladdstationer för tunga fordon. 

Även tunga transporter

Under året har klimatklivet gett stöd till 34 publika laddstationer för tunga fordon vilket också är en kraftig ökning mot tidigare år.

– Fler eldrivna godstransporter blir nu möjliga. 114 lastbilar kommer kunna ladda ute vid vägarna vid de laddare som fått stöd till under året. Det är en kraftig ökning jämfört med tidigare år. Mer stöd till laddning för tunga transporter kommer också från Energimyndigheten och deras regionala elektrifieringspiloter, säger Isak Öhrlund.

Stor ökning sedan sommaren 2022

Färska siffror från statistikdatabasen ELIS visar hur antalet laddpunkter snabbt ökat i Sverige sedan sommaren 2022. Ett välkommet tillskott, men fortfarande i underkant i förhållande till hur snabbt andelen elbilar ökat under den senaste perioden och kommer att fortsätta öka framöver.

En undersökning av energibolaget Monta visar att det i genomsnitt går 24 elbilar per publik laddpunkt i Sverige. Det är en försämring från 20 elbilar per laddpunkt förra året och långt under EU:s rekommendation på 10 elbilar per laddpunkt.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.