Pusselbitarna för Renault 5 faller på plats

Renault kommer spela nostalgikortet fullt ut med nya Renault 5 som dyker upp på vägarna under 2024. Inspirationen kommer från den anrika modellen med samma namn. Detta är Renaults nya kompakt-elbil och en naturlig ersättare till Renault Zoe. Under den senaste tiden har Renault hållit oss uppdaterade om modellen.

Renault planerar att göra mycket rätt med Renault 5. Elbilen kommer att bygga på CMF-B EV-plattformen som är särskilt framtagen för små kompakta elbilar. Trots det kommer den att dela runt 70 procent av alla komponenterna med Renault Clio och Captur. Synergierna ska hjälpa Renault att nå stora besparingar.

Jämfört med dagens Zoe räknar Renault med att sänka produktionskostnaderna med närmare 30 procent. En viktig pusselbit är att man förenklar batteriet jämfört med Zoe, något som också gör bilen lättare.

Renault 5 väntas mäta 4,05 meter i längd, 1,85 meter i bredd och 1,48 meter på höjden.

Vass teknik

Renault 5 kommer också revolutionera segmentet med stöd för V2G. Något som öppnar upp för möjligheten att använda elbilen som ett energilager. Förvånansvärt ska Renault enligt uppgifter förlita sig på NCM-batterier, istället för det billigare alternativ LFP. Något som annars blivit allt mer popoulärt i segmentet.

Planen är två olika storlekar på batterier. En variant med ett batteri på 42 kWh som sitter i basmodellen. Som ett alternativ kommer Renault erbjuda ett större batteri på 52 kWh med en räckvidd på runt 420 kilometer.

Renault 5 får också en ny elmotor som kallas för ePT-100 kW. Den kommer bli 20 kg lättare än dagens motor i Zoe. Drivlinan får också en ny 3-i-1-arkitektur där omvandlaren, laddaren och strömfördelningskontrollen förenas till en enhet. Motorn i R5 väntas leverera antingen 125 eller 150 hk beroende på utförande. Koncernsyskonet Alpine kommer stå för prestandan genom det direkta syskonet Alpine A290. Den får en motor som kan leverera upp till 220 hk.

Priset

Sedan har vi priset. Renault har genomgående talat om att pressa priserna med Renault 5 och erbjuda en riktig prisvärd modell. Den här elbilen kommer ut på marknaden strax före Volkswagen ID.2 med ett riktpris på 25 000 euro. Enligt franska medier kan Renault försöka placera instegsmodellen på mellan 25 000 och 30 000 euro.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.