Renaults mobilitetsföretag Mobilize utvecklar stödteknik för elbilar, med fokus på laddlösningar i hemmet, arbetsplatsen och ute på vägen. I samband med Viva Tech-mässan i Paris som öppnar i veckan kommer bolaget demonstrera sin nya teknik. Renault avslöjar redan nu att att det handlar om V2G och Plug & Charge-lösningar.
Renault bekräftar också att det blir nästa elbil Renault 5 som blir först ut att få stöd för V2G. Genom V2G-tekniken kommer det bli möjligt att använda batteriet i elbilen som ett energilager för att sedan leverera ut el till elnätet vid effekttoppar. Det hela ska göra det möjligt för elbilsägaren att subventionera sina egna elkostnader.
För att också göra det enklare att snabbladda publikt kommer Renault 5 också ha stöd för Plug & Charge. På så vis slipper användaren att använda sig av appar eller kreditkort vid laddstationen. Istället debiteras laddningen ett konto som finns kopplat till bilen genom Mobilize Charge Pass.
Båda tjänsterna kommer Renault att lansera under 2024, i anslutning till att Renault 5 introduceras på marknaden.
Renault 5 ersätter Zoe

Renault 5 kommer att bli en direkt ersättare till den populära elbilen Renault Zoe som nu har strax över 10 år på nacken. Tidigare i år har en tidig prototyp genomgått omfattande vintertester i Arvidsjaur.
Målet är att lansera en elbil med en låg prislapp. För att hålla nere kostnaderna har Renault i så stor utsträckningen som möjligt använt sig av teknik som också sitter i märkets andra modeller. Runt 70 procent av komponenterna som sitter i Renault 5 kommer från bensinversionerna Clio och Captur.
Världspremiären är planerad till 2025.
Kommentera