Volkswagen ID. Buzz GTX är här med fyrhjulsdrift

Nu kommer Volkswagen ID. Buzz GTX, alltså en fyrhjulsdriven variant av den charmiga minibussen. Fyrhjulsdriften kommer dessutom till både den standardlånga och den längre varianten. I standardversionen sitter ett batteri på 79 kWh och i den längre varianten ett batteri på 91 kWh. Båda varianterna får en total motoreffekt på 250 kW (340 hk) och klarar 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder.

– Buzz GTX-modellerna har utmärkt grepp tack vare den elektriska fyrhjulsdriften. Marknadslanseringen av både ID. Buzz GTX-modeller kommer att äga rum under andra halvåret; förförsäljningen startar under sommaren, skriver Volkswagen om de två varianterna.

Det mindre batteriet har en maximal DC-laddeffekt på 185 kW och kan ladda från 10 till 80 procent på 25 minuter. Det större batteriet på 91 kWh kan laddas med upp till 200 kW och gör intervallet 10 till 80 procent på under halvtimmen.

Med GTX utökas också dragvikten. Den kortare ID. Buzz GTX får dra 1800 kg och den längre får dra 1600 kg. Det är en ökning med 800 respektive 600 kg mot de bakhjulsdrivna modellerna.

Med GTX-emblemet kommer också ny GTX-styling med flera designelement i svart. Fram finns också en ny unik stötdämpare med luftintag i ”honeycomb-design”, nya luftridåer och de GTX-unika pilliknande varselljusen. Som standard sitter där 19-tums lättmetallfälgen, men det går också att utöka till svarta 21-tumsfälgar som tillval.

Interiört har får Buzz GTX en rad unika designdrag som svart tak, sportiga stolar i GTX-design och röda kontraster.

De första leveranserna av ID. Buzz GTX startar alltså under andra halvan av detta året.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.