För fem år sedan installerade Östersund kommun gratis AC-laddaren på fem platser runtom i kommunen. Men i april blev det stopp för gratisladdarna. Konkurrensverket menade att de bryter mot konkurrenslagen.
Sedan dess har laddarna varit avstängda helt och hållet, något som så klart negativt påverkar laddinfrastrukturen i kommunen. Nu rapporterar Sveriges Radio att en lösning finns på plats och kommunen kommer idag kunna fatta ett beslut om att öppna laddarna igen.
Det nya förslaget bygger på en prismodell där användaren betalar 3,63 kr per kWh. Det är ett självkostnadspris som täcker både elen och kostnaden för infrastrukturen. På så vis blir konkurrensen mer rättvis, samtidigt som laddningen inte heller blir skattefinansierad.
– Vi har tidigare erbjudit gratis laddning, något som inte är tillåtet enligt Konkurrensverket, skriver kommunen i ett kort meddelade och citerar Konkurrensverkets utlåtande: ”Elförsörjning … ska … enligt ellagen, ske på affärsmässiga grunder”.
Flera kommuner i Sverige har genom åren erbjudit gratis laddning vid sina parkeringsytor. Det har varit en del i kommunernas miljöarbete och ett initiativ till att påskynda övergången till elbilar. Men på de flesta hållen idag har dessa initiativen lämnats över till privata aktörer som tar betalt för laddningen.
Östersund har under året blivit en rejäl snackis i elbilskretsar. Här finns nämligen Sveriges billigaste snabbladdare. Det är textilföretaget Woolpower som öppnat 12 stycken 300 kW DC-laddare där det kostar 2 kr per kilowattimme.
Kommentera