Onödiga köer när många laddar för mycket

Foto: Peter Esse.

Många svenska elbilsägare laddar sina bilar fullt vid snabbladdare, något som riskerar att leda till långa köer under bland annat storhelger. Långt ifrån alla laddar bara precis tillräckligt mycket för att kunna nå sin destination. Det visar en undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av laddboxföretaget Zaptec.

Undersökningen visar att bara var fjärde (27 procent) laddar så mycket som krävs för att komma fram till sin destination. Betydligt fler (37 procent) laddar istället merparten eller hela batteriet när de stannar vid en snabbladdare. Andelen som laddar helt fullt är 8 procent.

– Man kan ha förståelse för att många är oroliga för att komma fram särskilt när det är kallt ute. Med mer kunskap om sin elbil kan vi se ett bättre nyttjande av laddpunkter, kortare köer och en bättre upplevelse för alla. Det är synd och onödigt att dessa köer påverkar bilden av elbilsägandet så mycket, säger John Wastring, Försäljningschef på Zaptec Sverige. 

Anledningen till att det är onödigt att ladda för mycket beror på de kemiska egenskaperna i elbilsbatteriet. I takt med att laddningsnivån ökar minskar hastigheten på laddningen. Någonstans runt 80 procent brukar den minskade hastigheten bli väldigt påtaglig.

Dessutom kostar ofta snabbladdningen mer än vad det kostar att ladda hemma eller på resmålet.

– Vi tror på att främja en bättre laddkultur vid snabbladdarna för att förbättra upplevelsen för alla elbilister. Ladda din elbil så mycket som behövs för att tryggt komma hem – varken mer eller mindre. Den bästa laddningen får du hemma. Så när det är dags att äta hamburgare, gå på toa eller sträcka på benen, glöm inte bort dina medresenärer bakom dig i laddkön, avslutar John Wastring. 

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.