Nu finns 7-sitsiga Volkswagen ID. Buzz att beställa – från 659 900 kr

Volkswagen ID. Buzz växer på längden och med en helt ny stolsrad. Nu öppnar försäljningen för nya långa ID. Buzz och Volkswagen presenterar de svenska priserna. Axelavståndet har vuxit med 25 centiemter vilket dessutom ger plats åt ett större batteri på 86 kWh. Med den långa hjulbasen ökar fordonets längd från 471 centimeter till 496 centimeter.

I Sverige är bilen som standard sjusitsig och med fällt baksätet och urplockade stolar på tredje raden blir lastvolymen hela 2 469 liter. Det svenska priset startar på 659 900 kronor. Långa ID. Buzz får också den nya elmotor som Volkswagen introducerat under våren.

Den motorn har en effekt på 210 kW (286 hk), och det nya större batteriet på 86 kWh ger en WLTP-räckvidd på 472 kilometer. Snabbladdning är möjlig med upp till 200 kW och att ladda från 10 till 80 procent ska vara möjligt på 25 minuter.

Från start ingår också ett drag- och komfortpaket som tillför utfällbar dragkrok samt flera bekvämlighetsfunktioner som adaptiv farthållare, larm, fickparkeringsassistent ”Park Assist”, backkamera, nyckellöst lås- och startsystem ”Keyless Advanced”, uppvärmbar ratt och framruta, och regnsensor för att nämna några detaljer.

– Vi vet att många har väntat på en ID. Buzz med fler sittplatser. Det känns positivt att vi nu kan presentera en elbil med gott om plats för både folk och last, som dessutom har förbättrad räckvidd och prestanda, tillsammans med prisvärda utrustningspaket till försäljningsstarten, säger Volkswagen Transportbilars märkeschef Helmut Löb.

Framåt lovar Volkswagen sedan dessutom ytterligare nyheter på Buzz-fronten. Bland annat kommer ID. Buzz i ett fyrhjulsdrivet och sportigare GTX-utförande med 340 hk genom motorer på båda hjulaxlarna. GTX kommer att finnas till både ID. Buzz med normalt och långt axelavstånd. Även ID. Buzz Cargo kommer gå att beställa med samma drivlina.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.