Idag är det säljstart för elbilen Mercedes EQS. Mercedes beskriver EQS som en ultralyxig elbil med en räckvidd på upp till 770 kilometer. EQS är också prissatt därefter.
Mercedes EQS kommer från start i två versioner. Bakhjulsdrivna EQS 450+ är utrustad med en motor som levererar 333 hästkrafter och den fyrhjulsdrivna versionen EQS 580 4MATIC får 523 hästkrafter. Längre fram finns också en planerad prestandamodell på hela 730 hästkrafter.
EQS är den första bilen som bygger på Mercedes nya elbilsplattformen Mercedes-EQ för bilar i den större mellanklassen och uppåt. Modellen är utrustad med ett batteri på 107,8 kWh och den bakhjulsdrivna modellen får en räckvidd på upp till 770 kilometer. Räckvidden för den fyrhjulsdrivna versionen anges till 670 kilometer.
Snabbladdning (DC) ska vara möjlig med upp till 200 kW och det tar drygt en halvtimme att ladda batteriet fullt. På 15 minuter går det att få energi till 300 kilometers körning. Vid hemmaladdning (AC) är det möjligt att ladda med upp till 22 kW vilket ska ge 10 till 100 procent på ungefär fem timmar.

Mercedes EQS får en hel del tekniska lösningar. Bland annat en styrbar bakaxel som i basutförande kan svänga 4,5°. Genom att beställa en ”Over The Air” ska det vara möjligt att låsa upp styrvinkeln upp till 10°.
Mercedes EQS är också utrustad med Drive Pilot som gör det möjligt att låta bilen ta hand om körningen helt själv i tät trafik i upp till 60 km/tim. Inledningsvis är dock funktionen endast tillgänglig på utvalda sträckor i Tyskland.
Priser startar på över miljonen
Prestandan och funktionerna kostar dock. De svenska priserna på den bakhjulsdrivna versionen startar på 1 245 000 kronor. För den fyrhjulsdrivna modellen startar priserna på 1 575 000 kronor. De första bilarna kommer till Sverige under den senare delen av hösten.
Mer om Mercedes EQS kan du läsa i Allt om Elbils artikel som skrevs i samband med premiären.
Kommentera