Produktionen av superlyxiga elbilen BMW i7 har startat

BMW i7 är en elbil för den som måste ha allt. Modellen beskriver BMW som en överlägset lyxig, sportig och kraftfull elbil. Här finns 500 hästkrafter och bio i baksätet.

Nu berättar BMW att produktionen startat vid biltillverkarens produktionsanläggning i tyska Dingolfling. De första i7 som rullar av produktionslinan ska gå till utställningshallarna och för provkörning. Kundleveranserna ska sedan starta till hösten.

BMW beskriver modellen som en stor milstolpe i BMW:s skifte till elbilar i de lyxigaste segmenten. Mot slutet av 2022 räknar BMW med att en av fyra modeller som rullar av produktionslinan i Dingolfing kommer vara helt eldrivna.Till 2025 kommer det vara hälften. Här tillverkar BMW sedan tidigare elsuven iX.

– För exakt ett år sedan var vi här för att fira produktionsstarten av vår BMW iX. Idag är BMW i7 den senaste milstolpen på vår resa. Nästa år kommer den helelektriska varianten av BMW 5-serie att lanseras när vi ökar på takten inom elektromobilitet och elektrifierar vår kärnmodellserie, kommenterar BMW styrelsemedlem Milan Nedeljković.

Den första varianten som kommer till Sverige är BMW i7 xDrive60. Den får fyrhjulsdrift genom en dubbla uppsättning motorer som levererar total effekt på 400 kW (544 hk) med ett maximalt vridmoment på 745 Nm. Toppfarten ligger på 250 km/h och sprinten 0–100 km/h klarar den på 4,7 sekunder. Den får en räckvidd på 590 till 625 kilometer.

BMW kommer fylla i7 med all tänkbar lyx. Så i7 blir ingen billig elbil. De svenska priserna startar på 1 580 000 kr. Mer om BMW i7 finns att läsa i premiärartikeln från tidigare i år.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.