Maxus visar upp el-pickupen GST som ska utmana Rivan och Ford

Förra året stoltserade Maxus med att vara först på att lansera en helt eldriven pickup i Sverige. Det i form av Maxus eT90 som visserligen inte är något tunglastande prestandamonster i nivå med Rivian R1T eller Ford F-150 Lightning.

Men Maxus har inte nöjt sig med eT90. Idag har Maxus som är en del av kinesiska Saic Motors presenterat ett koncept på något som även kan utmana även Rivian och Ford. Pickupen får namnet Maxus GST.

Maxus GST får fyra motorer som levererar 746 kW (1000 hk) med ett maximalt vridmoment på 14 000 Nm. Det ska ta pickupen från 0 till 100 km/h på runt tre sekunder.

Maxus gav inga detaljer om batteriets storlek, men räckvidden beräknas bli runt 750 kilometer (WLTP). Man har nyttjat en cell-to-body-konstruktion, där batteriet också är en integrerad del av chassit för att skapa en robustare konstruktion.

Enligt kinesiska medier är Maxus GST direkt utvecklad för den europeiska, men främst också den nordamerikanska marknaden där pickuper är populära. Några detaljer om eller när Maxus GST kommer till Sverige är inte klart. Den norska Maxus-importören RSA har däremot bekräftat att den i alla fall kommer till Norge:

– Det kommer att dröja ett och ett halvt år innan den kommer till Norge, sedan ska den ersätta T90, säger Frank Dunvold, vd på RSA till norska Motor.no.

Många smarta finesser

Den får teknik som V2L där det ska bli möjligt att mata ström från batteriet för att driva elektriska apparater. Bland andra finesser finns luftfjädring som kan justeras med upp till 400 mm för extra markfrigång och 12 olika terränglägen. Eftersom den har fyra individuella motorer kan den också rotera på stället, något som påminner om Rivians tank turn.

Maxus GST får en hel del smarta lösningar. Bland annat går det att öppna baksidan av kupén för att förlänga lastbädden. De bakre stolarna kan också rotera 180 grader och flyttas ut ut på lastbädden: ”Perfekt för fiske”, noterar Maxus.

Maxus har inte delat med sig om några detaljer ytterligare detaljer om pickupen. Det finns varken någon lastkapacitet eller dragkapacitet angiven. Men för den som är nervös inför att backa med släpvagn kan vara lugn. Maxus GST får också Trailer Assist som är en automatisk backfunktion för släp.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.