I slutet av november startar leveranserna av Sveriges första helt eldrivna pickup, Maxus eT90. El-pickupen har fem sittplatser, en lastvikt på 1 000 kilo och dragkrok (utan fastställd dragvikt). Maxus menar att den passar ”lika bra som familjebil som en pickup för firman.”
Maxus eT90 är har en angiven WLTP-räckvidd på 330 kilometer från ett batteri på 88,5 kWh. Värt att poängtera är dock att eT90 är typgodkänd som en N1 transportbil. Det innebär att WLTP-räckvidden är uppmätt med tung last, till skillnad från en vanlig personbil som genomgår testerna utan last och passagerare.
Motorn sitter på bakaxeln och levererar en effekt på 150 kW (204 hk). Snabbladdning är möjlig med upp till 80 kW. Att ladda från 20 till 80 procent tar omkring 45 minuter. Ombordladdaren för hemmaladdning är på 11 kW.

Interiört lyfter Maxus bland annat fram en 10,3″ pekskärm, 6-vägs stoljustering på förarsidan och 4-vägs på passagerarsidan, Apple CarPlay, lädersäten och tvåvägsjusterbar läderratt.

Bland säkerhetsfunktioner finns fyra airbags, sidokrockgardiner, bältespåminnare på alla platser, backkamera, parkeringssensor nödbromsassistans (EBA), antisladd och stabiliseringssystem (ESP), och Hill Descent Control (HDC).
Maxus är också angelägna om att påpeka priset med moms landar precis under taket för elbilsbonusen. Priset för eT90 startar på 699 875 kronor (559 900 kr ex moms).
Kommentera