Det kanske inte var så oväntat att EU skulle driva igenom de nya strafftullarna på elbilar som kommer från Kina. Det talas om tullar på 20 procent för Geely där Volvo Cars ingår och för MG:s statliga ägare SAIC Motors kan tullarna landa på hela 38,1 procent.
Bakgrunden till tullarna är att EU vill skydda europeiska elbilstillverkare. Men konsekvensen kan bli den direkt motsatta. De kinesiska tillverkarna ligger redan steget före och är väl förberedda för att runda tullarna.
Geely kommer exempelvis lägga Polestars produktion hos Renault i Sydkorea. Andra satsningar inkluderar lokal produktion i Europa. BYD har exempelvis långtgående planer på en egen elbilsproduktion i Ungern. Chery har bekräftat planer på en fabrik i Spanien.
Ett rejält bakslag kan vara att de kinesiska biltillverkarna dessutom försöker sälja fler bilar med förbränningsmotorer eller hybrider i Europa. De fordonstyperna är nämligen inte belagda med elbilstullarna utan åtnjuter istället som tidigare 10 procent i tullavgift.
Det kan vara en risk för EU:s elektrifieringsmål och den gröna omställningen. De kinesiska biltillverkarna har idag primärt haft ett fokus på elbilar i Europa – men skulle istället också kunna börja konkurrera med bilar med förbränningsmotorer. Något som definitivt skulle påverka en del europeiska biltillverkare ännu mer än den tuffa konkurrensen som idag råder kring elbilar. Det samtidigt som klimatmålen kollapsar.
Kritiker menar att tullarna kan göra mer skada för den europeiska bilindustrin än de gör nytta. De kinesiska biltillverkarna är redo att navigera runt tullarna och kan göra det på relativt kort tid. Volkswagens finanschef Arno Antlitz menar att tullarna endast utgör en kortsiktig lösning.
Kommentera