Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Porsche vill säkerställa och övertyga att den elbil man lanserar den 4 september ska hålla måttet som sportbil. Därför har Porsche pressat elbilen Porsche Taycan hårt de senaste veckorna. Nu senast har man gått hårt åt bilen på racingbanan under 24 timmar.

Det var på högfartsbanan Nardò i Italien där Porsche nyligen genomförde testet, under ganska extrema förhållanden. Det var för tillfället värmebölja i Italien med temperaturen på upp till 42 grader i luften.

Annons

Trots den extrema värmen lyckades Porsche Taycan tillryggalägga en sträcka på 3 425 km under testdygnet. Det motsvarar ungefär sträckan Göteborg-Stockholm, sju gånger. Elbilen gjorde endast stopp för att snabbladdas och byta förare. Genomsnittshastigheten låg på 195 till 215 km/h.

Stefan Weckbach, ansvarig för Taycan-serien, rapporterade förtjust att  ”Taycan klarade det ambitiösa uthållighetstestet utan några som helst problem.”

– Innan Taycan marknadslanseras i slutet av året kommer vi att ha kört över sex miljoner kilometer världen över, säger Stefan.

Porsche Taycan ska bibehålla prestanda

Porsche har arbetat hårt med den elektriska drivlinan. Målet är att tillverka en elbil som alltid levererar full effekt, även om bilen accelererat flera gånger på raken.

I slutet av juli genomförde Porsche ett test i en förseriebil där man lät elbilen gå från 0 – 200 km/tim 26 gånger i följd. Accelerationstiden var i genomsnitt under 10 sekunder. Skillnaden mellan den snabbaste och långsammaste accelerationen var 0,8 sekunder.