Range Rover Electric testad på isiga vägar i Sverige

Senare i år kommer Jaguar Land Rover (JLR) att visa upp en helt eldriven variant av Range Rover. Redan nu får vi se några första glimtar av bilen i samband med att den varit på vintertest i Sverige.

Under testerna i norra Sverige har JLR satt batterikapaciteten och drivenheten med växellåda, elmotor och kraftelektronik på ett rejält kraftprov under de extrema och kalla förhållandena. Bilen har fått genomgå temperaturer ner mot -40°C. Samtidigt testas den i Mellanösterns varma öknar med temperaturer uppåt 50°C.

Testerna här i Sverige säkerställer att Range Rovers nya Traction Control System ger enastående prestanda på isiga och hala ytor, lovar JLR. Det nya systemet nyttjar nu de nya möjligheterna som den elektriska drivlinan ger. Istället för ett traditionellt dragsystemet baserat på ABS-enheten kan Range Rover Electric nyttja den direkta kraften från de elektriska motorerna. Det minskar svarstiden för varje enskilt hjul från runt 100 millisekunder till 1 millisekund.

– Range Rover Electric innebär personlig lyx, förfining och körbarhet med tyst elektrisk framdrivning, för smidig och avkopplande körning. Vi är på god väg med vårt fysiska test- och utvecklingsprogram för extrema tester av Range Rover Electric, som kommer att ge kunderna en fantastisk elbil med enastående prestanda och hantering, säger Thomas Mueller, VD för produktteknik på JLR.

I övrigt avslöjar JLR inte så mycket mer om Range Rover Electric för tillfället. Avtäckningen kommer att ske senare i år.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.