Indien kan bli nya Norge i skiftet till eldrivna transporter

Norge har länge varit ledande på elbilar, med andra europeiska länder som Sverige, Nederländerna eller Island som ofta tar andraplatsen i statistiken. Över det europeiska snittet ligger däremot Kina där elektrifieringen går ännu snabbare.

Men eldrift är inte bara något exklusivt till personbilar. I Indien pågår en helt annan elektrifiering. Där dominerar motorcyklar och trehjuliga rickshaws trafiken. Historiskt utrustade med illaluktande tvåtaktsmotorer, blir dessa nu i allt större utsträckning eldrivna.

För tio år sedan såldes det 12 stycken eldrivna trehjulingar i Indien, visar den officiella fordonsstatistiken. Förra året var den siffran imponerande 582 500 stycken. För andra året i rad så såldes det fler eldrivna rickshaws än rickshaws med förbränningsmotorer i landet.

Anledningen till framgången är driftkostnaderna. Bränslepriserna har tredubblats under de senaste åren. Indiska rickshaw-förare kan köpa en Bajaj Maxima med förbränningsmotor och betala 3,70 kronor per mil i drivmedelskostnad. Eller så kan de investera i en eldriven Piaggio Ape E City och ladda den hemma för 38 öre per mil. Valet har varit enkelt.

Sprider sig

Ola Electric beskrivs som Indiens Tesla med fokus på tvåhjulingar.

Även om rickshaws är långt ifrån det största fordonssegmentet i Indien så sprider sig elektrifieringen till även det största segmentet som är tvåhjulingar, som motorcyklar och skotrar.

Förra året var endast runt 5 procent av alla tvåhjulingar som såldes eldrivna, till 2030 räknar man med att nå 60 till 70 procent, spår McKinsey & Co. Landets tillverkare av tvåhjulingar befinner sig just nu i ett priskrig. Uppstickare och etablerade tillverkare tävlar om att också elektrifiera det här segmentet.

– Tillverkarna lanserar för närvarande en rad nya modeller med låga priser och prestanda för att konkurrera med konventionella motorcyklar och skotrar som säljs för mindre än 100 000 rupier (12 500 kronor). Det kan det utlösa en rusning likt den som förvandlade rickshawmarknaden, spår analytiker.

Relaterad läsning: Denna e-rickshaw med teknik från Audi kan förändra allt i Indien.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.