iCars elbil med uppseendeväckande dörrar gömmer unik och kanske banbrytande batteriteknik

I veckan slog bilmässan i Shanghai upp portarna. Premiärerna är många och det råder fullt fokus på elbilar. Bland annat är det här som Polestar premiärvisar nya Polestar 4.

Det gäller att skapa uppmärksamhet på den stora bilmässan, och är man ett förhållandevis okänt märke så tycks det bara finnas ett knep att ta till. Det är att utrusta sina elbilar med lambodörrar, de tycks finnas hos var och varannan premiär under mässan.

En av alla tillverkare som valt att sticka ut på detta viset är Cherry Auto. Här visar man upp sitt nya bilmärke iCar och konceptet iCar GT. Men kan man se förbi dörrarna så gömmer det sig faktiskt riktigt spännande ny teknik i bilmärkets elbilar.

ICar kommer att använda en helt ny batterityp baserade på salter. Det ska ge betydligt billigare och säkrare batterier. Tekniken kommer från CATL och kallas för natriumjonbatterier.

CATL visade för första gången upp tekniken under förra året – och massproduktionen kommer starta i år. Förutom att utesluta det dyra litiumet använder batteritekniken också mindre kobolt, nickel och koppar.

Idag har natriumjonbatterierna en energitäthet på 160Wh/kg, något lägre än dagens ”billiga” batterityp LFP (järnfosfat). Nästan generation kommer dock nå upp till betydligt mer respektfulla 200 Wh/kg.

Styrkorna jämfört med litiumjonbatterier är förutom högre säkerhet också bättre prestanda under kyla, lägre självurladdning, betydligt billigare tillverkning och bättre för miljön. Nackdelarna är utöver lägre energitäthet också långsammare laddning och lägre spänning.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.