Premiär: Polestar 4 blir utan bakruta – men får desto mer prestanda

Polestar har idag visat upp nya elbilen Polestar 4 som kommer till Sverige nästa år. Den får rejält med prestanda där toppmodellen levererar upp till 400 kW (544 hk) från två motorer och ska klara 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder.

Men det är kanske inte prestandan som får gemene man att först reagera. Polestar 4 blir uppseendeväckande nog helt utan bakruta. Den ersätts istället av en backspegel med en högupplöst kamera. Det ger Polestar 4 en snabb, tydlig coupé-taklinje med löfte om bra takhöjd.

Genom att ta bort bakrutan har Polestar kunnat flytta bak takbalken vilket alltså bättrar på takhöjden. För att motverka en klaustrofobisk känsla i baksätet får Polestar 4 ett panoramatak som standard (som tillval går det också att göra glaset toningsbart). Tilltaget har också gjort att Polestar har kunnat ge suv-formatet en bättre aerodynamik med en dragkoefficient på 0,26.

– Med Polestar 4 har vi tagit oss an designen hos en SUV-coupé på ett fundamentalt nytt sätt. Istället för att bara modifiera en befintlig SUV, ge den en snabbare taklinje och, som ett resultat, kompromissa med egenskaper som takhöjd och komfort, har vi designat Polestar 4 från grunden som en ny typ av SUV-coupé som premierar baksätespassagerarnas komfort och upplevelse, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Nya Polestar 4 bygger på SEA-plattformen från Geely-koncernen. Polestar 4 får en hjulbas på 2 999 mm. Bilens totallängd är 4 839 mm, bredden 2 139 mm och höjden 1 544 mm.

Prestanda

Den kraftfullaste varianten av Polestar 4 levererar alltså 400 kW (544 hk) och det är den fyrhjulsdrivna Long Range Dual Motor-varianten. Utöver det kommer också en bakhjulsdriven Single Motor-variant. Den får en motor på 200 kW (272 hk).

De båda versionerna har ett batteri på 102 kWh. Versionen med dubbla motorer har en beräknad räckvidd på 564 kilometer, medan Single Motor-varianten har en preliminär räckvidd på 600 kilometer.

Det är möjligt att ladda Polestar 4 med effekter på upp till 200 kW vid en DC-snabbladdare. AC-laddning är möjlig med upp till 22 kW. Dessutom får Polestar 4 stöd för dubbelriktad laddning (V2L). En värmepump som optimerar räckvidd och förkonditionerar kupén och batteri är givetvis standard.

Interiören

Polestar har designat interiören och dess material kring temat ”soft tech”, med inspiration från modeindustrin och sportswear.

Interiören tar ett betydligt mer avskalat och enkelt grepp mot tidigare modeller från Polestar. Knapparna är färre, och endast några få fysiska reglage är kvar. I centrum står en liggande pekskärm på 15,4 tum och bakom ratten finns ytterligare en display med förarinformationen.

Infotainmentsystemet är baserat på Google Automotive OS, precis som i Polestar 2. Polestar 4 får också stöd för Apple CarPlay.

Ett ljudsystem från Harman Kardon finns som tillval med tolv högtalare med en förstärkare på 1 400 Watt. Ytterligare två högtalare går att integrera direkt i nackstödet på sätena med tillvalet Nappa-paketet. Då blir det totalt 16 högtalare.

Polestar 4 är också fullt uppkopplad med regelbundna OTA-uppdateringar som ska ge både nya funktioner och förbättringar löpande.

Hållbarhet

Med Polestar 4 har Polestar ett större fokus på cirkulära material med ett lägre klimatavtryck. Det säkerställer Polestar genom full spårbarhet med blockchain-teknik.

För att förenkla återvinning får Polestar 4 så kallade mono-material, där materialets alla lager på vissa komponenter tillverkas av samma grundmaterial. Det gör återvinningen mer effektiv genom att ta bort behovet av separering före återvinning.

Polestar introducerar också nya inredningsmaterialet en Tailored knit-textil som består av 100 procent återvunnen PET. De andra två materialvalen är Bio-attributed MicroTech-vinyl eller animal welfare-spårat nappaläder.

Tailored knit-texten som Polestar visade i samband med konceptbilen Precept har skapats av Polestars designer tillsammans med Textilhögskolan i Borås och vidareutvecklats tillsammans med leverantörer. 

Till Europa 2024

Lanseringen av Polestar 4 i Sverige och den europeiska marknaden är planerad till början av 2024. Försäljningen och produktionen kommer att starta redan under detta året.

De svenska priserna kommer Polestar presentera längre fram, men ett riktpris på 60 000 euro har satts för Europa.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.