En första provkörning av Xpeng G6 – utmanare till världens mest sålda bil

Här är Xpeng G6.

Xpeng G6 är den kinesiska elbiltillverkaren Xpengs senaste modell som placerar sig i det allt större segmentet av mellanstora coupésuvar. Klarar G6 att sticka ut i mängden och kommer Xpeng som nytt märke att övertyga kunderna? Jag åkte till Nederländerna för att provköra Xpeng G6.

Så klart gick den Xpeng G6 jag fick nycklarna till i holländska nationalfärgen orange, fast på Xpeng-språk kallas den för Fiery Orange. I denna kulören sticker Xpeng G6 definitivt ut på vägarna, men det är kanske just färgen som är det mest iögonfallande designmässigt.

Linjerna på G6 är i övrigt ganska mjuka och neutrala och Xpeng har inte försökt sticka ut mer än nödvändigt. Även om bakpartiet är rätt så fräsigt och lite sportigt. Så hur bra är den? Kolla in videon och läs vidare nedanför om vad jag tycker om Xpeng G6.

Härlig och tyst att köra

Xpeng G6 är väldigt trevlig att köra. Komforten är precis lagom, eller lite bättre, än vad jag hade förväntat mig av en bil med den här positioneringen. Basmodellen Xpeng G6 Standard Range startar på 529 000 kronor. Då är den dessutom fullt utrustad.

Jag körde toppmodellen Xpeng G6 Performance med ett pris på 619 000 kronor. Den har ett batteri på 87,5 kWh med en WLTP-räckvidd på 550 kilometer. Fyrhjulsdrift och två motorer producerar tillsammans en totalt motoreffekt på 350 kW (470 hk). Det är tillräckligt fr att ta bilen från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder.

Bilen är pigg och genom olika körlägen går det att justera allt från hur pigg, till hur tung eller lätt ratten är att vrida på vilket ger en inviduellt anpassningsbar körupplevelse. Även bromskraften går att justera, från lätt, standard till hård. En udda valfrihet – bromsarna bör väl nypa så hårt som möjligt så man kan bromsa hårt när de väl behövs kan man tycka.

I vilket fall så känns Xpeng G6 oerhört stadig och bekväm att köra i, på alla typer av underlag oh vägar. Dämpningen är precis lagom hård och sväljer vägbulor utan någon gungande känsla. En annan sak som är slående är att den är oerhört tyst. Imponerande välisolerad för segmentet.

Efter en dag med blandad sommarkörning med tätort, landsväg och motorväg slutade förbrukningen på imponerande 16 kWh/100 km. Känslan är att G6 faktiskt är oerhört effektiv, men fördjupande räckviddstester hemma i Sverige får ge ett definitivt besked. Lägg där till att Xpeng G6 laddar oerhört snabbt. Vid en 800-voltsbaserad snabbladdare kan G6 ladda upp batteriet från 10 till 80 procent på 20 minuter. Det gör att man kommer snabbt ut på vägen igen.

Utmanar Tesla Model Y

Lite fräsig bak ändå.

Det är enkelt att jämföra Xpeng G6 med världens mest sålda bil 2023, Tesla Model Y. Precis som Tesla vill Xpeng vara en teknikfokuserad uppstickare, och storleksmässigt har Xpeng G6 faktiskt samma exteriörmått som Model Y.

Interiört möts jag av är ombonad men samtidigt minimalistisk interiör. De få knapparna vi har finns på eller bakom ratten. Resten styrs genom skärmen, inte helt olikt exempelvis nämnda Model Y. Men till skillnad från Model Y finns här en betydligt mer ombonad interiör med väl valda material som går bra ihop. Ytorna som man kommer i kontakt med har god kvalité och rätt beröringskänsla.

Som helhet känns interiören alltså väl byggd med bra byggkvalité. Förarmiljö är på det stora hela komplett, även om sittbrunnen kan kännas en aning smal. Mittkonsolen är kanske lite onödigt bred helt enkelt vilket inskränker på benutrymmet. Xpeng vill förmedla en omfamnande känsla, men det kan också vara problematiskt och jag känner mig en aning trängd med min längd.

Baksätet är något helt annat, här finns det gott om plats i en allmänt enkel men komplett miljö. Här finns vår fläktutblås, USB-C-uttag och ett armstöd i mitten med två stadiga mugghållare. Ryggstödet på sätena är dessutom fällbara.

Bagaget lastar 571 liter och vid fällt baksäte hela 1374 liter. Öppningen är dessutom stor och praktiskt – dock var den automatiska öppningen av luckan var dock irriterande seg. Otåliga jag slog i huvudet tre gånger på en dag. Elektronisk dragkrok finns som enda tillval för 11 900 kronor och får dra hela 1500 kg.

Summering

Summerat så var det en behaglig upplevelse att ratta runt i Xpeng G6 i omgivningarna kring Amsterdam. Det är en till synes komplett paketering och det dessutom till ett attraktivt pris. På meritlistan finns också storebror (Xpeng G9).

Xpeng G6 känns som en fullträff och en viktig produkt i precis perfekt storlek för Europa. I samma segment finns idag världens mest sålda bil 2023 (Tesla Model Y) och andra starka utmanare som Volkswagen ID.4.

Vinner gör den på komfort, extremt snabb laddning och sannolikt också god energieffektivitet. Ett hinder att övervinna är att Xpeng är ett nytt, ungt varumärke från Kina.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.