Mercedes eldrivna lastbil premiärkör från Södertälje till Malmö

I början av veckan anlände det första exemplaret av ellastbilen Mercedes eAcstros 300 till Sverige. Premiärturen gick från Södertälje till Malmö, en resa på 60 mil.

Mercedes eActros finns i två räckviddsutföranden. En variant med tre batterier på vardera 112 kWh och en räckvidd på 30 mil. Varianten med fyra batterier har en räckvidd på 40 mil.

Det var den förstnämnda varianten med den mindre batterkonfigurationen och en räckvidd på 30 mil som kom till Sverige. Under resan visade sig däremot att räckvidden var längre än uppskattat.

– Den kom ju med bara några procents laddning från båten, så det första vi gjorde var att ladda den på en publik snabbladdare i Södertälje. Mitt bland alla personbilar, säger Mikael Ekelund som var en av chauffören.

Den första laddningen gav en effekt på upp till 170 kW och det tog ungefär 90 minuter att ladda upp den till 85 procent.

– Det var en nästan magisk känsla att köra iväg. Det är så tyst att man kan viska till varandra medan man kör. Bilen bara smyger iväg och den accelererar på ett häftigt sätt, berättar Mikael.

Längre räckvidd än väntad

När lastbilen kommit ut på motorvägarna höjdes den beräknade räckvidden till 42 mil. Efter halva sträckan vara förbrukningen ner till 75 kWh/100 km. Lastbilen körde visserligen med ett tomt chassi.

– Vi höll 82 km/tim hela tiden där det gick och använde den intelligenta farthållaren PPC. Vi ville verkligen se hur lågt vi kunde hålla förbrukningen, berättar Mikael.

Det första laddstopppet efter starten i Södertälje var i Mantorp. Här tog det ungefär en timme att ladda upp till 90 procent. Det var tillräckligt för att ta sig hela vägen till Malmö, men för säkerhets skull toppade förarna upp till 86 procent i Värnamo.

– Vi laddade på vanliga Ionity-snabbladdare och det var inga som helst problem att få plats. Vi hade full fart på laddningen med 160–170 kW hela tiden. Men nog fick vi en hel del blickar, säger Mikael.

När lastbilen nått målet i Malmö fanns det energi kvar i batterierna till ytterligare 14 mil och förbrukningen för hela sträckan slutade på på 75,5 kWh/100 km.

– Upplevelsen var mäktig. Både känslan av lastbilen men också att vara först med att göra detta. Och att känna att även om det är en distributionsbil så går det faktiskt att köra Malmö – Stockholm utan några problem, fortsätter Mikael.

– Vi tog två laddstopp på en timme vardera och det är bara en dryg timme mer paus än vad lagen kräver. Hade vi laddat fullt innan avresa och haft en laddplats på halva vägen så hade det gått med en enda paus. Kollar man ekonomin så är det också helt galet bra, avslutar Mikael.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.