Tyska Wiesmann kände för sina retroinspirerade roadsters har nu visat upp sin första helt eldrivna modell kallad Thunderball. Den tvåsitsiga eldrivna roadstern bygger på en elektrisk drivlina med 800-voltsarkitektur för maximal prestanda.
Thunderball är bakhjulsdriven och drivs av två motorer som tillsammans levererar upp till 500 kW (680 hk). Den ska klara 0–100 km/h på 2,9 sekunder och Wiesmann lovar en kittlande körkänsla. Karossen är byggd i kolfiber och hela bilen väger in på 1700 kg, vilket motsvarar 2,5 kilo per hästkraft.
Bilen är utrustad med ett batteri på 92 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 500 kilometer. Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 300 kW. Ombordladdaren för hemmaladdning har en maximal effekt på 22 kW.
Thunderball erbjuder två förvaringsutrymmen, ett fram på 180 liter och ett bak på 125 liter. Fullt tillräckligt för att få med två golfbags i vardera utrymme, står det att läsa i specifikationerna.

Wiesmann planerar att producera 1 000 exemplar av Thunderball. Priserna kommer att starta strax över €300 000, motsvarande tre miljoner kronor.
Kommentera