BMW iX klarade nästan 100 mil med dubbelbatteriet från ONE

Amerikanska batteriföretaget Our Next Energy (ONE) har under flera år filat på ett elbilsbatteri som ska ge högre energitäthet och längre räckvidder. Bland annat dubblade man räckvidden på en Tesla Model S för två vintrar sedan.

Den uppmärksamheten gjorde att BMW intresserade sig för företaget. Nu har ONE demonstrerat sin batteriteknik Gemini i den stora suven BMW iX. Den höga energitätheten i företagets batterier gjorde det möjligt att lagra hela 185 kWh i samma utrymme som ett vanligt elbilsbatteripaket.

Testerna som ONE genomförde visade att BMW iX skulle kunna klara upp till 979 kilometer på en laddning (WLTP). Tekniken bakom företagets batterier bygger på en kombination av två batterikemier.

Testerna gjordes på en testbädd.

ONE har valt att använda litiumjärnfosfatceller (LFP) för de dagliga resorna under 240 kilometer. För längre resor bortom 240 kilometer används en annan del av batteriet som bygger på en dyrare andofri-cellkemi med högre energitäthet som ONE beskriver som sin ”räckviddsförlängar”-cell. Energin kan flöda fritt mellan de två batterikemierna genom en DC-till-DC-omvandlare.

– Elbilar kommer att uppnå massanvändning när de erbjuder tillräckligt med räckvidd för att människor ska känna sig bekväma med en elbil som sitt enda fordon. Gemini-batteriet har bevisat att det kan dubbla räckvidden på elbilar och bryta ner den största barriären för elektrifiering, säger Mujeeb Ijaz, VD och grundare av ONE.

Tanken med att kombinera de två batterikemierna är att ge billigare batterier, samtidigt som man kan leverera prestanda från de mer dyrare och högpresterande cellerna vid behov. Förutom den längre räckvidden minskar företagets Gemini-teknologi litiumanvändningen med upp till 20 procent, användningen av grafit med 60 procent och minimerar användningen av nickel och kobolt.

Det är något som företaget hoppas ska kunna ge en mer hållbar energilagringsteknik som minskar miljöpåverkan och sänker kostnaderna.

– De 979 kilometrarna som BMW iX utrustad med Gemini-batteriet uppnådde är en imponerande demonstration. Vi tycker om att arbeta med teamet på ONE och ser fram emot att ta nästa steg tillsammans, kommenterar Jürgen Hildinger, ansvarig för högspänningsteknik hos BMW Group.

Nästa steg för ONE är att förbereda utvecklingen av en testserie inför ett fullskaligt produktionsprogram.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.