Audi ska bygga att omfattande nätverk av snabbladdare i Kina i samband med premiären av Audi e-tron GT i Kina. Målet är ett erbjuda ett komplett ekosystem av infrastruktur kring sina eldrivna modeller.
Mot slutet av året ska Audi öppna 20 stationer i stora städer som Peking, Shanghai, Guangzhou och Shenzhen. Laddarna vid stationerna ska erbjuda en effekt på upp till 360 kW.
– Audi anser att premium bör sträcka sig bortom bilen. Audis superladdstationer är det senaste exemplet på Audis engagemang för att ge våra kinesiska användare en förstklassig kundresa, berättar Kinas Audi-chef Jürgen Unser.
Satsningen är del i en större offensiv av lanseringen av flera nya elbilar i landet. Audi kommer vid slutet av året erbjuda sex stycken helt eldrivna modeller i landet. Dessa inkluderar Audi e-tron, Audi e-tron Sportback, Audi RS e-tron GT, Audi Q5 e-tron, Audi Q4 e-tron och den Kina-exklusiva kompaktsuven Audi Q2L e-tron.

Till mitten av 2025 ska Audi ha lanserat fem lokalt anpassade modeller baserade på den nya PPE-plattformen. Den nya PPE-plattformen kommer bland annat husera modeller som Audi A6 e-tron och Audi A6 e-tron Avant som också är aktuella för Europa.
Det är inte bara i Kina som Audi satsat på laddningsupplevelser. Även i Europa satsar Audi på laddning. Utöver att vara delägare i snabbladdningsnätverket Ionity har Audi också öppnat lyxiga laddhubbar i tyska städer. Audi har också öppna tillfälliga hubbar för att stärka upp infrastrukturen till de svenska fjällen under vinstersäsongen.
Kommentera