Audi har öppnat en serie exklusiva snabbladdare i några av Tysklands, Österrikes och Schweiz mest Audi-täta städer. Stationerna har fått namnet Audi Charging Hub som med hjälp av energilager kan leverera höga laddeffekter inne i stadskärnorna.
Sedan tidigare har Audi fyra stationer i Tyskland, en i Österrike och en i Schweiz. Nu öppnar Audi också den första stationen utanför denna Audi-region, nämligen i Japans huvudstad Tokyo. Här kan kunder nu ladda med effekter på upp till 150 kW.
Komplex el-situation
Precis som i Europa använder man ett batterilager för att säkra de höga laddningseffekterna. Uppbyggnaden av elnätet skiljer drastiskt åt mot det europeiska, så lösningen med ett energilager är en mycket effektiv metod för att maximera laddningseffekten i Japan.
Spänningen i det japanska elnätet är bara 100 volt och elektrisk effekt beräknas som produkten av spänning och ström. I Japan måste strömmen vara motsvarande hög för att uppnå hög laddningskapacitet. Detta kräver i sin tur stora kabeltvärsnitt, vilket är undantaget snarare än regeln i landets elnät som har utvecklats historiskt.
Genom Audis lösning kan batterilagret laddas upp när det lokala elnätet är lågt belastat, exempelvis under natten. Genom att batteriet fungerar som en buffertlagring för likström behövs ingen komplex infrastruktur med högspänningsmatningsledningar och kostsamma transformatorer.
– Jag är glad över att vi lanserar Audi Charging Hub i Japan. Snabbladdningspunkterna är en av hörnstenarna i vår globala elektrifieringsstrategi. Installationen uttrycker Audi Japans engagemang för att främja elbilar, kommenterar Matthias Schepers, Audi Japan Brand Director.
Bonusvideo
Peter Esse kollar in Audi Charging Hub i Berlin:
Kommentera