Hyundais prestandadivision N har lagt vantarna på Hyundai Ioniq 5. Den vässade elbilen levererar nu 478 kW (650 hk) i motoreffekt, ska klara 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder och nå en toppfart på 260 km/h.
Nu har Hyundai Ioniq 5 N åkt ett varv runt Nürburgring och visst blev det en imponerande varvtid på 7 minuter och 45,59 sekunder.
Hyundai Ioniq 5 N har en hel del lustigheter för sig som framgår tydligt i videon. Den låter och brummar som en fossilbil, och simulerar också växlingar med elmotorerna. Något som ska ge en mer traditionell körkänsla, enligt N Divisionen.
Inte snabbast
Trots den imponerande tiden är Ioniq 5N inte den snabbaste elbilen runt banan. I januari knep Porsche rekordtiden 7 minuter och 7,55 sekunder med en förserieversion av nästa generationen Porsche Taycan. Sedan tidigare har också Tesla Model S Plaid tagit sig runt banan på 7 minuter och 25,23 sekunder.
Snabbast är däremot den mer banoptimerade elbilen Rimac Nevera som gjorde varvet på 7 minuter och 5,30 sekunder.
Kommentera