Toyota låter norska köpare lämna tillbaka elbilen bZ4X

Toyota har fått motta en hel del kritik kring elbilen bZ4X. Räckvidden har helt enkelt inte nått upp till det som utlovats. Nu skriver norska bilsajten Motor.no att beställare tillåtits avboka sina beställningar och också lämna tillbaka bilar i Norge.

Många norska köpare är helt enkelt missnöjda med räckvidden och förbrukningen. Problematiken uppmärksammandes först i samband med att norska Elbil24 genomförde ett räckviddstest i slutet på förra året.

Toyota bZ4X har en WLTP-räckvidd på 470 kilometer. Testerna visade snarare att en mer realistisk siffra låg runt 307 till 318 kilometer. Toyota svarade med att bilarna har en stor buffert, och att det går att köra långt bortom ”nollan” på batterimätaren.

Lämnar tillbaka bilarna

En köpare som beställt en Toyota bZ4X berättar för Motor.no:

– Vi vet att det finns en viss avvikelse, men inte en halvering av räckvidden. En vän som genomförde köpet rapporterar att bilen förbrukar 30 kWh per 100 kilometer, kommenterar köparen som sedan avbokat sin beställning.

Motor.no skriver också om en mångårig Toyotaägare som slog till på en bZ4X. Han fick en av de första bilarna i Norge:

– Jag upptäckte snabbt att bilen gick mycket kortare än utlovat. Jag trodde att det skulle vara lätt att sälja bilen. Men Toyotan var osäljbar. Alla förfrågningar handlade om räckvidd, berättar mannen. Då ringde mannen återförsäljaren som gick med på att ta tillbaka bilen. Nu kör han istället en Volkswagen ID.5 i väntan på en bättre elbil från Toyota. För Toyota vill han tillbaka till.

bZ4X uppdateras

I Sverige har Toyota ännu inte levererat några bZ4X. Toyota har också svarat på kritiken, och har lovat en mjukvaruppdatering som ska tydliggöra den återstående kapaciteten. Som det är idag döljer Toyota bZ4X minst åtta procent av batterikapaciteten i en buffert.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.