Första leveranserna av elbilen Nio EL7 har startat i Sverige

Den kinesiska elbilstillverkaren klev in i Sverige i slutet på förra året. Först ut att lanseras var den eldrivna sedanen Nio ET7. Nu har också leveranserna av den eldrivna suven Nio EL7 startat.

Nio har valt en unik väg framåt. Som komplement till snabbladdning erbjuder man också snabba batteribyten vid speciella batteribytesstationer. På så vis kan föraren snabbt byta ut ett urladdat batteri till ett fulladdat batteri på fem minuter.

I Sverige har Nio idag två stationer för batteribyten. En i Varberg och en i Mantorp. Fler stationer är planerad. I Europa finns det idag 12 stationer fördelade över Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Norge.

– Familjen har tröttnat på att vänta i köer på snabbladdningsstationer. Med min Nio EL7 ser jag fram emot att enkelt kunna swappa batteri, säger Lars Lindqvist, som är en av de två första ägarna i Sverige.

Niklas Gustafson, Head of User Operations på NIO Sverige har lämnat över bilen till Lars Lindqvist.

Nio EL7 placerar sig i ett segment av premiumsuvar. Med det största batteriet på 100 kWh får den en räckvidd på upp till 513 kilometer (WLTP). Den är fyrhjulsdriven och drivs framåt två motorer med en totaleffekt på 480 kW (640 hk). EL7 har också en dragkrok med en dragkapacitet på 2000 kilo.

Bonusvideo

Jag kör sedanmodellen Nio ET7 från Göteborg till Stockholm och provar ett batteribyte:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.