Toyota svarar på kritiken om saknade räckvidden: Toyota bZ4X har en stor buffert

Efter att norska Elbil24 testat Toyota bZ4X upptäckte man något som inte stämde. Därför gjorde man om sitt test tre gånger. Slutsaten som Elbil24 kunde dra är att Toyota bZ4X inte alls har den batterikapacitet som Toyota uppger.

Enligt WLTP har fyrhjulsdrivna Toyota bZ4X en räckvidd på upp till 470 kilometer, men efter att sajten testat elbilen menar man att den verkliga räckvidden snarare är mellan 307 till 318 kilometer.

Toyota har kommunicerat att bZ4X har en användbar (netto)batterikapacitet på 71,4 kWh. Men testerna som Elbil24 gjort visar att den snarare är 62 kWh – och då är det fullt orimligt att räckvidden kan komma i närheten av 470 kilometer.

Tidningen tror snarare att batteriet har en bruttokapacitet på 71,4 kWh och en stor batteribuffert på nästan hela 10 kWh.

Toyota har svarat på kritiken

Nu har Toyota svarat Elbil24. För det första påpekar Toyota att den elbil som Elbil24 testade är i Executive med 18-tumshjul och har en angiven räckvidd på 459 kilometer. Att räckvidden ”upp till 470 kilometer” inte gäller den modellen.

Elbil24 gjorde iakttagelsen att om värmen i AC:n slogs på sjönk den angivna räckvidden drastiskt. Vid ett tillfäle stod det 407 kilometer på mätaren vilket sjönk till 297 kilometer när värmen slogs på. I ECO-läget klättrade den upp till 314 kilometer.

Det bemöter Toyota med att man så klart ska kunna ha på luftkonditioneringen vid normalt användning men att det är ett alternativ och spartips att stänga av den om batterinivån börjar bli kritiskt låg.

Toyota menar också att det finns en rejäl batteribuffert när mätaren når 0 kilometer som faktiskt kan användas. Den kan en bra dag vara upp till 8,2 procent och lite mindre vid kallt väder. Toyota har dock inte uppgett någon siffra för hur långt man kan komma med denna buffert. Här noterar Elbil24 att den ökningen skulle motsvara en räckvidd på runt 348 kilometer om testet gjordes om.

Alla elbilar har normalt en buffert, men det som är anmärkningsvärt är att den är ovanligt stor i Toyota bZ4X. Elbil24 kommer att genomföra testerna ytterligare en gång.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.