Toyota bZ4X briljerade inte i norska Elbil24:s räckviddstest i höstas. Efter tre kontrollförsök drog man slutsatsen att den inte alls hade den batterikapacitet som Toyota uppgav.
Toyota angav en användbar kapacitet på 71,4 kWh för bZ4X. Testerna som Elbil24 gjorde visade att den i själva verket snarare var 62 kWh. Att ens komma i närheten av de uppgivna 470 kilometer bedömde Elbil24 som helt omöjligt. I verkligheten blev det snarare 315 kilometer.
Toyota svarade på kritiken och gav flera förklaringar. Den huvudsakliga förklaringen var att elbilen hade en extra stor batteribuffert. Som en sorts reservdunk och att det skulle vara möjligt att köra ytterligare mil trots att mätaren visade 0 kilometer.
Men att fortsätta köra mil efter mil ”utan någon räckvidd kvar” i batteriet och med okänd återstående räckvidd är kanske inte något som kunderna vill göra.

Ändrar i mjukvaran
Nu har Toyota backat och i ett brev till sina kunder berättar Toyota att man kommer förbättra mjukvaran i bZ4x för att bättre illustrera verkligheten:
”Batteriet i bZ4X har en relativt stor buffert efter att displayen visar 0 kilometer. Bufferten är minst åtta procent av batterikapaciteten och detta ingår i beräkningen av angivet intervall (WLTP). Vi förstår att detta inte är i linje med kundernas förväntningar och vi tittar nu på en ändring som bättre visualiserar tillgänglig räckvidd för föraren, samt en visning i bilen av aktuell kapacitet angiven i procent. Ändringarna kommer att göras tillgängliga i framtiden och vi kommer att informera kunderna så snart de är implementerade”.
Kommentera