Test: Skidboxen på taket eller kroken?

Björn Nyland testar hur förbrukningen påverkas av två olika typer av skidboxar. En takmonterade takbox och en krokmonterad motsvarighet. Som testbil använder Björn en Volkswagen ID.4.

Björn körde först rundan utan någon box för att få en neutral referensförbrukning. Han körde sedan rundan med takboxen, och noterade förbrukning och mätte vindbruset. Därefter gav han sig ut igen med den krokmonterade boxen. Björn tvingades också avsluta med en andra referensrunda utan någon box då resultatet överraskade.

Testet visar att det minst effektiva och minst komfortabla sättet att köra är med en takmonterad box. Förbrukningen landade på 26,4 kWh/100 km och bullernivån låg på besvärande 73,9 dB. När Björn sedan kopplade på den krokmonterade boxen landade förbrukningen istället på 22,5 kWh/100 km och en betydligt lägre bullernivån på 66,8 dB. Båda rundorna kördes i 110 km/h.

Förbrukningen med den krokmonterade lösningen blev en stor överraskning. Den blev nämligen lägre än Björns första referensrunda utan någon box. Då landande förbrukningen på 23,4 kWh/100 km. Efter det överraskande resultatet bestämde sig Björn för att köra en extra runda utan någon box igen och förbrukningen landade på 22,7 kWh/100 km. Fortfarande högre än med boxen.

– Wow! Det gör att den krokmonterade lösningen nästan inte lägger till någon extra förbrukning, som om den gör ID.4 mer aerodynamisk. Kanske skulle vi ha fått ett annat resultat om vi använde en Tesla Model 3 som är mer effektiv med bättre aerodynamik?, spekulerar Björn.

– Jag menar att siffrorna talar för sig själva. Jag testade så noggrant som möjligt och tog hänsyn till allt, och ni ser resultatet, så wow, avslutar Björn.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.