Test av 14 elbilar: Så stor blir effektförlusten vid AC-laddning

Foto: Kindel Media.

Den oberoende organisationen AutoBest med säte i Italien har tagit sig an uppdraget att sätta elbilar på prov i sitt årliga test EcoBest Challange. I den senaste utgåvan har man testat 14 elbilar genom en serie utmaningar som räckviddstester och laddningstester.

I ett av laddningstesterna mäter AutoBest energiförlusten vid AC-laddning. Det genom att helt tömma bilarnas batterier. Sedan startade man en laddningssession, med inkopplade mätverktyg i både bilarna och laddarna, för att mäta hur mycket energi som krävdes för att ladda upp batterierna till 100 procent.

Förhållandet mellan levererad energin från laddaren, och den faktiska energin som lagrades i laddaren gav sedan en indikation på de laddningsförluster som uppstår under laddningsprocessen.

Bilarna som AutoBest satt på prov i sommarens test är Aiways U6, BMW iX1, BYD Atto 3, Citroen e-C4 X, Hyundai Ioniq 6, Jeep  Avenger, Lexus RZ, Mercedes EQB, Nissan Ariya, Opel Astra, Polestar 2 (2023), Subaru Solterra, Tesla Model 3 och Volkswagen ID. Buzz.

Energiåtgången varierar stort

Spannet för den energi som krävdes för att ladda bilarna från noll till 100 procent varierade mellan 5,9 och 15 procent. Förklaringen till merförbrukningen vid laddning beror på flera aspekter. Testet visar bland annat att runt fem procent går förlorat när strömmen omvandlas från växelström (AC) till likström (DC). En del energi driver också alla fordonssystem som används vid laddning. Främst växelriktaren men även programvaran, uttaget och allt som har med processen att göra. En del av energi kan också gå åt till att kyla batteriet.

Laddarna kopplas in på en 22 kW AC-laddare för att säkerställa att alla bilarna i testet fick maximal laddningskapacitet. Alla utom två modeller hade en högsta laddningskapacitet på 11 kW, de övriga två 7 respektive 7,4 kW.

Undvik låga effekter

Tyska bilorganisationen ADAC har gjort ett liknande test, där man mätte själva förlusten under laddningen under olika effektnivåer. Den visade att det mest effektiva sättet att AC-ladda är att göra det med så hög effekt som möjligt. Förklaringen är tidsaspekten som dikterar att ett kortare laddningsförlopp helt enkelt ger lägre laddningsförluster.

I ett tidigare test provade också AutoBest hur dessa 14 elbilarna presterade vid snabbladdning.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.