Studie: Laddbox minskar laddförlusterna – undvik vägguttag och låga effekter

Även om elbilar är betydligt mer energieffektiva än bilar med förbränningsmotorer så drabbas även elbilar av energiförluster. Den största förlusten sker vid själva laddningen.

Tyska bilorganisationen ADAC har i ett test satt fyra stycken elbilar på prov. Resultatet varierar stort mellan de olika modellerna, men också hur du laddar påverkar förlusterna. Genom att ladda korrekt kan du halvera förlusten jämfört med de sämre alternativen.

Att ladda elbilen direkt från vägguttaget eller med för låg effekt är direkt katastrofalt. Upp till 24 procent försvann på en Renault Zoe som var den elbil som presterande sämst vid laddning i ett vägguttag (230 V 2,3 kW). Bäst på vägguttags-laddning var Fiat 500e, som ändå tappade en tiondel.

För att minska förlusterna bör man ladda elbilar i en ändamålsenlig laddbox. Vid 11 kW-laddning i en laddbox mer än halverades förlusterna hos tre av modellerna. Hos Fiat 500e blev förlusten endast 6,3 procent medan Renualt Zoe tappade 9,7 procent.

Även Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 var med i testerna. De placerade sig i mitten mellan de två modellerna.

I testerna ställde man också ner laddningseffekten på laddboxorna vilket ökade förlusterna. Studierna säger alltså att man gör bäst i att ladda med så hög effekt som möjligt vid växelströmsladdning (AC). Ekvationen är ganska enkel: Ju högre laddningseffekt, desto kortare laddningsförlopp och desto lägre laddningsförluster.

Om du undrar hur förlusterna ser ut vid laddning på snabbladdare (DC likström) så finns det en stor väsentlig skillnad här. På snabbladdare omvandlas strömmen från växelström till likström direkt i laddstationen, och inte i din elbil.

Därför är den största förlusten i operatörens utrustning och inte i själva elbilen. Dock kan istället temperaturreglering i samband med snabbladdning istället påverka mängden energi som hamnar i batteriet. Hur förlusterna vid snabbladdning faktiskt ser ut kommer ADAC testa vid ett senare tillfälle.

Stämmer med annan forskning

En tidigare studie från Yale Climate Connections där hela drivlinas effektivitet mättes visade på samma förlust vid laddningen. Med förluster inräknade genom hela drivlinan kom man fram till att 90 procent av den tillförda energin faktiskt gick till att sätta hjulen i rörelse. Vilket var klart betydligt mer effektivt än hos en bensinbil där endast 16 till 25 procent av den tillförda energin går till att sätta hjulen i rörelse. Den studien finns att läsa här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.