Tesla vill bli standard för snabbladdning i USA – släpper sin kontakt fri

Medan CCS2-standarden för snabbladdning har fått greppet om Europa ser det annorlunda ut i Nordamerika. Här har istället de etablerade biltillverkarna valt CCS1-standarden. Med ett undantag för Tesla som tidigt valde att gå sin egen väg.

I USA använder Tesla istället kontakten NACS (North American Charging Standard) som också blivit den mest vanliga laddkontakten. Det finns dubbelt så många elbilar med NACS än det finns CCS1 i USA. Dessutom finns det 60 procent fler Tesla Supercharger-laddare med NACS-kontakten än det finns övriga snabbladdare med CCS1-kontakten.

I ett led i att stärka sin position och etablera NACS ytterligare väljer nu Tesla att släppa protokollet och ritningarna bakom NACS fria. Förhoppningen är att de andra biltillverkarna ska välja NACS även i sina elbilar.

Tesla menar att deras egen standard är både hållbarare genom färre rörliga delar, den är mindre och dessutom dubbelt så kraftfull än CCS-kontakterna. NACS ska klara av att ladda med upp till 1 MW vid DC-laddning.

Teslas laddkontakt NACS jämförd med CCS1.

Enligt Tesla har amerikanska laddningsoperatörer redan planer på att utrusta sina snabbladdare med en NACS-kontakt. Genom att få fler biltillverkare att anslutna sig till NACS hoppas Tesla också kunna bjuda in andra bilmärken till sitt nätverk av snabbladdare.

CCS2 standard i Europa – även hos Tesla

I Europa är CCS2-kontakten (eller som vi förenklat kallar den: CCS) väletablerad och standardiserad. Tidigt försökte Tesla att etablera en egen Europakontakt inspirerade av Typ-2-kontakten vi använder vid normalladdning. I samband med introduktionen av Tesla Model 3 övergick Tesla dock till CCS2. Det är därför man idag kan se äldre Tesla Model S och Model X som snabbladdar med adaptrar.

CCS1-kontakten till vänster på en Volkswagen ID.4 i USA. Till höger syns CCS2-kontakten på en Volkswagen ID.4 i Europa.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.