Tesla anklagar Reuters för felaktig rapportering om skadade Tesla-bilar

I förra veckan publicerade nyhetsbyrån Reuters ett reportage där de granskat Tesla och kommit med påståenden om att Tesla beskyllt kända fel på bilar till följd av kundernas oaktsamma hantering av bilarna. Reportaget spreds snabbt i andra medier.

Enligt reportaget ska det handla om hjul som faller av bilarna i hög fart, fjädringar som kollapsar på helt nya bilar och hjulaxlar som går sönder under acceleration.

Nu bemöter Tesla reportaget på plattformen X och skriver att den har både en ”missvisande rubrik” och ”är full av ofullständig och bevisligen felaktig information”. Tesla reagerar på att det inte framkommer direkt att Tesla faktiskt har betalat för närmare 120 000 garantibyten av de övre länkarmarna som historien handlar om. Istället står det långt ner i den långa artikeln.

Reuters lyfte också fram en specifik händelse tillsammans med bilder på en sådana skada. Tesla menar dock att just den incidenten är resultatet av en kollision. Något som Tesla har kunnat utreda, och informerat kunden om att olyckor inte är garantiärenden.

– Detta ”plocka russinet ur kakan”-förhållningssätt i journalistiken resulterar i att man missar sanningen, vilket är ett mönster i många av de negativa artiklarna om Tesla. Att använda en kunds ensidiga version av händelser som den universella upplevelsen för alla kunder målar upp en falsk och vilseledande bild av Tesla. I verkligheten, för varje upprörd kund, finns det hundratals fler som är nöjda med sin Tesla och ivriga att göra om sina affärer. Siffrorna ljuger inte när det gäller återkommande försäljning och kundnöjdhet, kommenterar Tesla.

Reuters reportage finns att läsa här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.