Xiaomi lanserar elbilen Xiaomi SU7 som ska utmana Tesla och Porsche

Kinesiska teknikbolaget Xiaomi har lanserat sin första bilmodell någonsin. Målet är att inom 15 till 20 år bli en av världens fem största biltillverkare, berättade Xiaomi under presentationen. Först ut är elbilen Xiaomi SU7.

Xiaomi SU7 mäter 4997 mm på längden, 1963 mm i bredd och 1455 mm på höjden med en hjulbas på hela 3000 mm. Den kommer att erbjudas i två olika drivlineutföranden. En bakhjulsdriven med en motor på 220 kW och en fyrhjulsdriven med en maximal motoreffekt på 495 kW.

– Xiaomis mål är att skapa en drömbil som är lika bra som Porsche och Tesla, sa VD Lei Jun under presentationen.

Modellen kommer ha batteriteknik från CATL och BYD. Genom ett urval av batteripaket på 73,6 kWh och upp till 101 kWh ska det vara möjligt att leverera en CLTC-räckvidd på över 800 kilometer. Den kommer att bygga på en 800 voltsarkitektur vilket ska möjliggöra snabbare laddning.

Vikten har Xiaomi lyckats pressa ner till precis under två ton (1980kg) på basmodellen. Toppmodellen med det största batteriet kommer väga 2205 kg.

Avancerad teknik från konstruktion till körning

Xiaomi kommer att bygga modellen med den senaste tekniken. Det inkluderar bland annat en avancerad produktion där man gjuter bilens delar i större delar. Inte helt olikt Teslas gigacasting. Xiaomi kallar det dock för Hypercasting.

Visualisering av Xiaomis självkörande mjukvara.

SU7 kommer också med en rad avancerade förarassistanssystem och autonoma funktioner. Xiaomi kommer erbjuda modellen både med och utan Lidar.

Försäljningen ska starta inom de närmaste månaderna.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.