Sveriges första CCS-snabbladdare firar 10 år

En typisk snabbladdare för 10 år sedan.

För de flesta var det en helt vanlig mulen onsdag i Falun för 10 år sedan. För en liten projektgrupp inom Falu Energi & Vatten och elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle var det början på något nytt.

En av Sveriges första snabbladdningsstationer med en CCS-kontakt sattes i drift i Falun den 23 oktober 2013. Det hela var ett resultat av demonstrationsprojektet Elfordonsoffensiven. Här ingick Power Circle med aktörer i Falun, Gävle, Ludvika, Västerås och Östersund.

Syftet var att skapa förutsättningar för att köra elbil i de fem regionerna, och samtidigt samla ny kunskap och erfarenheter av hur elbilar kan användas.

– Vi satsar på en kombinerad CCS- och CHAdeMO-snabbladdningsstation för att säkerställa att fler bilar kan ladda helt enkelt. Snabbladdningsstationen med den nya kontakten för CCS är placerad vid ICA Maxi i Falun. Den nya stationen innebär att förbipasserande enkelt kan stanna till, ladda och samtidigt handla mat. Bilen är färdigladdad på bara 20-30 min, sa Lars Runevad, projektingenjör på Falu Energi & Vatten för 10 år sedan.

CCS-standarden var för tiden ny och omnämndes då som den ”nya tyska standarden” som skulle sitta i många nya kommande elbilar. En enhetlig standard skulle göra det enklare för fler elbilar att ladda utmed vägarna. I ett direktiv från 2014 omnämner EU standarden, och fastslog att nya stationer senast 2017 skulle följa den.

10 år senare

Efter den nya snabbladdaren i Falun följde bland annat en station i Gävle som en del av samma satsning. Nu 10 år senare har det hänt en hel del. Idag finns det närmare 3300 publika snabbladdare med CCS-kontakt i Sverige och elektrifieringen av den svenska vagnparken har tagit fart på allvar.

Gustav Gårdbro, Produktchef Energitjänster vid Falu Energi & vatten.

En snabbladdare var något nytt och unikt för 10 år sedan och få hade ens sett en elbil. Jag kontaktade Falu Energi & Vatten och fick en pratstund med Gustav Gårdbro som arbetar som produktchef för energitjänster på bolaget. Hur var mottagandet?

– När vi installerade den här laddaren 2013 så fanns det typ 25 laddbara bilar i kommunen, så ärligt talar fanns det inte så stor publik som kunde jubla. På tiden handlade det mest om att lära oss om den framväxande marknaden och teknologin, men också visa att Falun vill och kan vara en föregångare i omställningen, berättar Gustav Gårdbro.

Att bygga en snabbladdare med en CCS-kontakt var kanske inte helt självklart för tiden. På utrullning fanns också den alternativa standarden Chademo som förespråkades av bland annat Nissan.

– Frågan med uttagsstandard är väl, i alla fall för tillfället, tack och lov ganska löst vilket gör det lättare att ta klivet till elbil idag. Det som är tydligt idag jämfört med då är väl annars hur oundviklig omställningen är och hur snabbt det kommer att gå härifrån. Nu har vi tyvärr inte statistik från sedan starten men bara sedan 2019 har vi till i år tjugodubblat antalet sessioner och fyrtiodubblat mängden energi vi levererat per år på denna laddaren och trenden ser fortsatt bra ut, berättar Gustav om lärdomarna man samlat på sig genom projektet.

De tidiga snabbladdarna som byggdes förr hade idag med dagens mått en låg laddeffekt på 50 kW. Dessutom var antalet laddpunkter vid varje station få. Idag är behovet något helt annat:

– Både tekniken och marknadslandskapet för framför allt snabbladdning har utvecklats väldigt mycket sedan vi installerade laddaren vi pratar om här. För att hänga med nu krävs större hubbar med över 150 kW effekt per laddare, och det i kombination med att de nationella nätverken har en inbyggd fördel gentemot långresande elbilister gör att vi just nu inte fokuserar på att bygga ut fler snabbladdare i egen regi, säger Gustav Gårdbro.

– Däremot har vi en bra tillväxt mot privatkunder och bostadsrättsföreningar där vi har en stor marknadsandel i kommunen, och vi vill fortsätta en balanserad expansion av våra publika destinationsladdare, tillägger Gustav Gårdbro.

3 snabba från Gustav om framtiden:

  • Vi är precis i övergångsperioden från early adopters till att elbilar blir en självklar massmarknadsprodukt, både pris- och utbudsmässigt. I takt med att rena elbilar tar och över tror jag laddbeteendet kommer att bli ännu mer polariserat till en kombination av långsam hemmaladdning och HPC-laddning de få dagar man reser långt.
  • Som energibolag tittar vi mycket på hur det ska vara möjligt att ladda en så stor mängd bilar vi snart kommer ha i det elnät vi har. Det kommer att behövas smarta lösningar för att fördela effekten från alla typer av laddning.
  • Sen tror jag det kommer hända mycket med roaming som gör det lättare för elbilister. Även om vi ligger långt fram med omställningen till fossilfria transporter i Sverige tycker jag det är ett område där andra länder kommit längre.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.