Ranking: Tesla bäst på elbilsladdning i Sverige

För andra året i rad har Svenskt Kvalitetsindex mätt upplevelsen hos användarna av landets publika laddoperatörer. Det genomsnittliga kundbetyget är 67,3 och betyder ganska nöjd. Variationen är däremot stor mellan nätverken.

Toppar mätningarna gör Tesla Supercharger-nätverket med de absolut nöjdaste kunderna. Det med ett betyg på 83,4. Efter Tesla följer de etablerade bränsleoperatörerna OKQ8 (77,8) och Circle K (76,9) som snabbt under de senaste åren har byggt ut sina nätverk.

I botten av rankningen hamnar Mer (60,1), Ionity (64,7), Vattenfall InCharge (65,2) och Göteborg Energi (66,1) som alla hamnar under genomsnittet.

– Tesla presterar återigen väldigt bra även på nordisk nivå och levererar den bästa laddningsupplevelsen i Sverige, Norge och Finland. Tesla-kunderna är särskilt nöjda med hastigheten på laddningen samt laddnätverkets täckning, säger Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex.

Fler behöver bli enklare

Resultatet från undersökningen visar att det måste bli enklare att ladda. Calle Walmstedt som är projektledare på Svenskt Kvalitetsindex beskriver en omogen marknad:

– Det är en omogen marknad med många aktörer och det märks på den tekniska utvecklingen som behöver anpassas efter kundernas behov snarare än utifrån aktörernas önskan om att skaffa sig så många kunder som möjligt, säger Calle Walmstedt.

– När du tankar en bil med bensin eller diesel så stoppar du in ditt kort och sen börjar du tanka. Det är enkelt. Som elbilsanvändare kan du behöva registrera användarkonton, ladda ned appar, skanna QR-koder, ange numret på laddstolpen och mata in kortuppgifter. Dessa två upplevelser är diametralt motsatta trots att det enda som skiljer dem åt är bränsletypen, fortsätter Calle.

Enkelhet är något som kunderna efterfrågar och undersökningen visar att kundnöjdheten och lojaliteten påverkas negativt om tröskeln till att använda tjänsten är för hög. Även kostnaderna är en viktig fråga i kombination med tydlig och relevant information till användaren.

– Det går inte att vara passiv längre. Aktörerna behöver förstå kundernas behov för att kunna vara proaktiva, visa omtanke och informera kunderna/användarna om relevant information. Det kan i sin tur vara avgörande om en användare ska bli eller förbli kund, säger Isabelle Nagy, analytiker på Svenskt Kvalitetsindex.

– Vi ser liknande trender i andra studier där priskänsligheten hos kunderna ökar. Priser och prisändringar behöver därför kommuniceras på ett tydligt sätt så att kunderna känner att det är tryggt och enkelt att välja aktör, avslutar Isabelle.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.