Provkörning av nya Tesla Model S Plaid – ”ett rejält lyft”

Det är absolut ingen hejd på Plejd! Efter nästan tio år har Tesla Model S fått sin största uppdatering någonsin. Fortsatt i äkta Tesla-manér står rejält med prestanda i fokus.

Denna gången har Tesla förverkligat det genom emblemet Plaid. Tesla Model S Plaid har 1020 hästkrafter, klarar 0 till 100 km/h på 2,1 sekunder med en toppfart på 280 km/h. Genom en hårdvaruuppdatering kan den toppa hela 322 km/h.

Jag har under två dagar haft möjlighet att sätta nya Tesla Model S Plaid på prov. På nya Model S har Tesla utöver den galna prestandan också genomfört den största uppgraderingen till interiören sedan modellen lanserades. En välbehövlig sådan då gamla Models S började kännas utdaterad. Låt oss hoppa på det mest udda, och annorlunda först.

Vad hände med ratten?

Tesla Model S är utrustad med en ”yoke” istället för en traditionell rund ratt. Nu är styrdonet en flygplansinspirerad ratt. Dessutom har Tesla slopat de traditionella spakarna bakom ratten.

Att vänja sig vid den nya ratten var väl inga konstigheter egentligen. Redan efter första svängen lärde jag mig att det inte fanns en överdel på ratten att greppa tag i. Däremot är ratten bredare än en traditionellt ratt vilket gjorde att jag fick inta en sittposition där jag fick bredda benen för att inte slå i ovansidan av låren vid rondellkörningar.

Jag hade nog valt en rund ratt istället, det finns som ett kostnadsfritt tillval. Så mitt ”yoke”-bekymmer har en lösning.

Då fann jag i så fall avsaknaden av en blinkersspak bakom ratten som ett större bekymmer. Nu har vi istället två knappar på vänster sida av ratten. Det fungerade fint inför svängar och till filbyten när man glider fram på motorvägen.

Men att blinka ur rondeller när ratten är vriden 180 grader är tyvärr alldeles för komplext. Det kräver en rejäl insats för att först lokalisera knapparna, och sedan också ställa om mentalt att ”höger”-pilen nu pekar åt vänster när ratten är upp och ner. Samtidigt som man ska ha koll på trafiken, eventuella övergångsställen ur rondellen och andra faror. Nej, tyvärr. Detta tyckte jag inte var bra.

Att Tesla automatiserat färdriktningsväljaren som tidigare satt bakom ratten tycker jag däremot fungerade exemplariskt. Nu vet Model S helt vilken riktning jag vill ta när jag sätter mig i bilen för att köra. Det manuella reglaget sitter sedan på ett behagligt avstånd på vänster sida om mittskärmen om jag behöver välja riktning själv. Inget bekymmer här.

Likaså har Tesla flyttat spaken för vindrutetorkaren och lyset till ratten. Genom en enkel tumrörelsen är det enkelt att komma åt knapparna och det kändes riktigt behagligt. Att kunna spola rutan utan en större handansträngning kändes klockrent i den blöta, smutsiga vintertrafiken.

Infotainment och teknik

Tesla har också skiftat om till en horisontell skärm precis som på Tesla Model 3 och Model X. Det ger en betydligt enklare överblick och gör att de viktigaste reglagen kommer längre upp i kupén vilket minskar behovet av titta ner mot mittkonsolen.

Teslas infotainmentsystem behöver egentligen ingen längre utläggning. Det är helt enkelt fortsatt i världsklass. Snabbt, responsivt och lätthanterligt med logiska och genomtänkta menyval. Den nya vinklingsbara mittskärmen är knivskarp och pekresponsen är en av de bästa idag.

Navigationssystemet är sömlöst integrerat med den egna laddinfrastrukturen vilket gör elbilskörningen enkel. Både för rutinerade elbilister men också framför allt nyblivna elbilister. Tröskeln som ny elbilist blir oerhört låg.

Inställningar på stolar, sidospeglar, preferensen kring AC, körlägen och favoritgenvägar och anpassningar på skärmen är alla individuellt knutna till förarens egen mobilnyckel vilket gör det enkelt att växla förare. Tesla tror på automation på alla plan.

Lägg där till röststyrningen, som fungerar i stort sett helt felfritt. Tesla fattar de mest naturligt formulerade uppmaningarna som ”mina händer är kalla”, ”navigera till Storgatan 12” och ”spela Lady Gaga”. Och på tal om musik, ljudsystemet består av 22 högtalare som erbjuder en förstaklassig ljudupplevelse.

Det vi ser

Exteriört är ändringarna ganska få, men de finns där. Det mest uppenbara är kanske att Tesla nu slopat kromdetaljerna på Model S. Lister och handtag är nu helt svarta precis som hos Tesla Model 3 och Model Y.

Tesla Model S har också blivit bredare både fram och bak för att husera de större och bredare däcken som krävs för att hantera de 1020 hästkrafterna. Nu ser Model S betydligt kraftfullare ut än tidigare.

Här sitter jag bekvämt!

Interiören har blivit mer avskalad än tidigare. Uppdateringen är ett riktigt lyft från den äldre Model S som har börjat kännas en aning föråldrad. Stolarna är riktigt bekvämt skålade, dock är mittplatsen bak är hopplöst hård och smal. Fyra vuxna får plats men den femte passageraren får lida. Dessutom är benutrymmet något begränsat bak om man är lång.

Lite trångt är det nog för mig här, med mina 191 centimeter.

I Model S hittar vi nu också fyra trådlösa mobilladdare. Två där fram och två stycken i armstödet bak. I baksätet hittar vi också en ny skärm, där baksätespassagerarna kan styra klimatanläggning, musik och titta på Youtube.

Genomgående andas den nya interiören en betydligt högre kvalité än tidigare Model S. Alla material och element harmoniserar på ett väldigt bra sätt, och allt känns funktionellt.

Bagaget öppnas genom en stor rymlig lucka och lastar 709 liter vilket också inkluderar ett stort förvaringsfack under golvet. Sätena kan fällas enligt 60/40-principen och blir nästan helt plana. Då lastar Tesla Model S 1739 liter. Som ett komplement finns också en frunk på 89 liter.

Kung på långresan

Tesla Model S Plaid är också bekväm, även om den i klass med andra Tesla-modeller också kan vara en uns stötig. Det känns på sätt och vis som Teslas grej, och för tankarna till sportbilar även om Model S inte är en regelrätt sportbil men har prestanda som en.

Här sitter vi ändå bra under längre turer, och komforten är på inget sätt bristfällig. Model S Plaid känns oerhört stabil och stadig. Förarassistanssystemen är kompletta och fungera bra. De, precis som hela bilen, förbättras också ständigt genom regelbundna mjukvaruppdateringar.

Med uppgraderingen laddar också Tesla Model S Plaid betydligt snabbare än tidigare Model S och den följer numera också CCS-standarden. Toppeffekten är på 250 kW vilket gör det möjligt att ladda batteriet från 10 till 80 procent på under halvtimmen. Oftast blir laddstoppen kortare än så då mjukvaran hellre delar upp längre resor i fler men kortare laddstopp. Detta gör Tesla Model S till en riktig räckviddskung på långresorna.

Summerat

Nya Tesla Model S Plaid är definitivt en snackis och sätter Tesla i rampljuset i det här segmentet. Att kunna ta sig från noll till 100 km/h på 2,1 sekunder kommer aldrig att gå någon obemärkt förbi. Lägg där till god komfort, låg förbrukning och teknik i toppklass.

Priset för Tesla Model S startar på 1 549 990 kronor vilket så klart är mycket pengar för en elbil. För tio år sedan var Tesla ensamma i sitt segment, nu har konkurrensen i premiumsegmentet med elbilar ökat rejält. Tesla kör hårt på sin egen grej och har paketerat allt man är duktig på.

Tesla Model S har således fått en välbehövlig och på många plan en komplett uppdatering. Den enda kritiska bristen från mitt håll är avsaknaden av en traditionell spak till blinkers. Kalla mig konservativ.

Plus

  • Teknik i toppklass som gör det enkelt att köra elbil.
  • Hög standard och bra komfort.
  • Orimligt mycket prestanda!

Minus:

  • Avsaknanden av blinkersspak.
  • Något trång, mittplatsen går bort.
Fakta Tesla Model S Plaid
  • Räckvidd: 600 km
  • Batteri: 100 kWh
  • Motoreffekt: 1020 hk
  • Snabbladdning DC: 250 kW
  • AC-laddning: 11 kW
  • Dragkrok: 1600 kg
  • Pris: 1 549 990 kronor.
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.