Björn Nyland frös oavsiktligen ner sin Tesla Model S Plaid

Temperaturen kröp under 20 minusgrader strax utanför Oslo i Norge. Det var ett perfekt tillfälle för Björn Nyland att testa hur länge Tesla Model S kunde stå igång i den extrema kylan med en behaglig kupétemperatur igång.

Strax över 43 timmar visade sig bilen kunna hålla igång. Men sedan kom ett allvarligt problem. Tanken efter testat var att plugga in bilen, och låta den börja ladda igen men batteriet hade blivit för kallt för att kunna ta emot laddning.

För att kunna ladda batteriet behöver det värmas upp och vanligtvis gör bilen det genom att plocka energi från batteriet. Men nu fanns det ingen energi kvar i batteriet till det och bilen tycktes inte heller kunna plocka ström från laddboxen för att värma upp batteriet även om det stod att bilen faktiskt värmde batteriet.

Första efter att Björn knuffat in bilen i garaget och låtit den stå ett par timmar kunde bilen återigen ta emot laddning.

– Batterivärmemekanismen fungerar nu men det verkade uppstå något konstigt tillstånd med tomt batteri, säger Björn som också tillägger att 12-voltsbatteriet dessutom gick för lågt innan bilen dog.

Det är sannolikt att det var just 12-voltsbatteriet som orsakade problemen. Det svagt laddade 12-voltsbatteriet orkade helt enkelt inte starta värmepumpen, och eftersom det inte fanns nog med energi i högspänningsbatteriet kunde det inte ladda upp 12-voltsbatteriet. Teslan fastnade helt enkelt i ett moment 22.

– Om det blir för kallt, börjar saker haverera. Ta in den i värmen eller vänta till våren så börjar den fungera igen, säger Björn lite retsamt.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.