Här är nya elbilen BMW i5 – räckvidd, dragkapacitet och svenskt pris

BMW i5 M60.

BMW har idag visat upp en ny generation BMW 5-serie och nu blir den också helt eldriven. Från start lanserar BMW två varianter: BMW eDrive40 och BMW i5 M60. Den senare blir modellseriens toppmodell med prestanda som ska motsvara BMW M550i xDrive med V8-bensinmotor. 

Basmodellem BMW i5 eDrive40 blir bakhjulsdriven med en motor som producerar 250 kW (349 hk) med ett maximalt vridmoment på 430 Nm. Den ska klara 0 till 100 km/h på 6,0 sekunder och har en toppfart på 193 km/h. Räckvidden på en laddning är upp till 585 kilometer (WLTP). Den deklarerade energiförbrukningen ligger på 15,9 till 19,5 kWh/100 km. Dessutom får den en dragkrok med en dragkapacitet på 1500 kilo.

BMW i5 eDrive40.

Den mer kraftfulla BMW i5 M60 blir istället fyrhjulsdriven med två motorer som totalt producerar 380 kW (517 hk) med ett vridmoment på 795 Nm. I ett särskilt Boost-läge ökar prestandan till 601 hästkrafter med ett vridmoment på 820 Nm.

Sprinten 0 till 100 km/h ska den klara på 3,8 sekunder och toppfarten är 230 km/h. Räckvidden är upp till 516 kilometer med en deklarerad energiförbrukning på 18,2 till 20,6 kWh/100 km. Även denna variant får dragkrok, men med en högre kapacitet på 2000 kilo.

BMW i5 M60.

Denna varianten får också M sportfjädring, ett M sportbromssystem och tillvalet Adaptive Suspension Professional som standard med elektroniskt styrda stötdämpare. Lättmetallfälgar i storlekarna 18 tum eller 19 tum är standard medan större hjul på 21 tum och prestandadäck erbjuds som tillval.

Optimerad laddkurva

Både modellerna har ett batteri på 81,2 kWh som kan snabbladdas med effekter på upp till 205 kW. Det ska vara möjligt att ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Under optimala förhållanden ska det gå att fylla på med 156 kilometer på ett tio minuters laddstopp från batterinivåer på 10 procent.

Basmodellen har en ombordladdare på 11 kW vilket ska ladda batteriet fullt på 8,25 timmar. I prestandamodellen sitter en ombordladdare på 22 kW, då laddar den istället fullt på 4,25 timmar.

BMW har också fokuserat på att optimera laddkurvan. Den nya elbilen använder överskottsvärme från motorerna för att reglera temperaturen i batteriet. Det minskar energibehovet genom att förvärma batteriet före snabbladdning.

BMW i5 har också som första BMW stöd för Plug & Charge. Det som skiljer BMW åt från andra tillverkare med stöd för Plug & Charge är att BMW har gjort det möjligt att samla flera olika laddavtal i systemet.

Interiören

En andra första grej för BMW är nu också att BMW i5 har en helt vegansk interiör som standard på ytor som stolarna, instrumentbrädan och dörrpanelerna, samt ratten. 

I kupén har BMW också skalat ner antalet knappar och reglage jämfört med tidigare generationer i 5-serien. Dessutom har ratten fått ny design med en platt nedre del. Bakom ratten sitter en förardisplay på 12,3 tum och pekskärmen är på 14,9 tum.

Från BMW i7 känner vi igen den bakgrundsbelysta funktionsenheten som sträcker sig över hela instrumentpanelen, med touchkänsliga knappar. Nya sportstolar kommer även som standard. 

Säljstart idag

BMW i5 lanseras i oktober men beställningarna öppnar idag, även i Sverige. BMW i5 eDrive40 har ett startpris på 815 000 kr och toppmodellen BMW i5 M60 kostar från 1 257 000 kr.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.