Bilder: Polestar 5 utan maskering med snabbladdande batteriteknik

Under den första upplagan av Polestar Day igår i Los Angeles presenterade elbilstillverkaren en rad nya innovationer och nyheter. Det handlade både om nya tester av V2G-lösningar i Göteborg, till att Polestar ska tillverka Polestar 4 i Sydkorea.

Dessutom visade Polestar för första gången upp Polestar 5 utan någon maskering. Den får ett gemensamt drag med Polestar 4. Även denna bilen blir nämligen utan bakruta. Det förtäljer de första bilderna från evenemanget.

Polestar berättade vidare att det blir Polestar 5 som kommer att nyttja den supersnabb-snabbladdande batteritekniken XFC från StoreDot. Tekniken har fått smeknamnet ”100 på 5” vilket står för 100 miles (160 km) på fem minuter.

Under evenemanget demonstrerade StoreDot tekniken i en batterimodulsprototyp. Planen är vidare att Polestar och StoreDot kommer demonstrera tekniken fullt ut i full skala i en Polestar 5-prototyp under 2024. Tekniken som StoreDot utvecklat gör det möjligt att integrera den i det existerande formatet på batteripaket som Polestar använder redan idag. Något som underättar utvecklingen.

– StoreDot tar stora kliv framåt i utvecklingen av sin teknik för extrem snabbladdning och vi är en stolt investerare och partner i dess utveckling. StoreDots banbrytande, extremt snabbladdande batterier i kombination med vår kommande toppmoderna elektriska drivlina, kan revolutionera ägarupplevelsen för elbilsförare med möjligheten att ladda på bara minuter, kommenterar Thomas Ingenlath, VD för Polestar.

Polestar 5 med maskering.

Polestar 5 kommer bli en fyradörras GT-bil med fokus på prestanda. Den nya elektrisk motor ska erbjuda en överlägsen effekt i kombination med ett 800-voltssystem. Målsättningen är att bilens två motorer tillsammans ska producera 650 kW (884 hk) med ett vridmoment på 900 Nm.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.