Kravet på fler snabbladdare – så ska Energiföretagen stötta elbolagen

Idag finns det fler än 140 000 helt eldrivna bilar på Sveriges vägar. En dubblering på ett år. Under de kommande fyra åren kommer vi få se en femfaldig dubblering, enligt myndigheten Trafikanalys.

Ett krav till följd av att antalet elbilar ökar är en snabbare utrullning av ny laddinfrastruktur. Och elnätsföretaget måste hänga med för att kunna erbjuda laddoperatörerna den effekt de behöver.

I en artikel lyfter Tidningen Energi fram branschorganisation Energiföretagen som ska stötta utbyggnaden. Det genom ett nytt verksamhetsområde med fokus på e-mobilitet.

– Elnätskapaciteten är utmanande, framför allt när det gäller anslutning av snabbladdare med höga effekter. Det kräver en hel del utredningar kring konsekvenser och påverkan för elnätet, säger Martin Olin till tidningen.

Bland lösningarna nämner Energibolagen möjligheten att erbjuda flexibla nätavtal på platser med kapacitetsbrist. Då kan laddoperatören nyttja effekten fullt ut när den finns och i sällsynta situationer kan elnätsägaren tillfälligt sänka effekten.

– Fördelen är att man kan installera fler laddstationer i ett tidigare skede, innan tidskrävande nätförstärkningar är på plats, säger Martin Olin.  

Läs mer: Artikeln från Tidningen Energi finns att läsa i sin helhet här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.