Körde kungliga elefantstatyn med elbil från Göteborg till Nice – en tuff utmaning

Att köra elbil från Göteborg till Nice är visserligen en lång resa men behöver inte vara så omständigt. Enligt planeringstjänsten ABRP ska resan ta 22 timmar. Det inkluderar 8 laddstopp med en total laddtid på 2 timmar och 45 minuter om man gör resan i en energieffektiv elbil som Tesla Model 3 Long Range.

Men om man istället väljer att göra resan i en större och mer törstig elsuv. Och dessutom kopplar på en släpvagn med en 2,4 meter hög elefantstaty på, då blir det genast mer omständigt.

Elefantstatyn var ett hederspris som djur- och naturorganisationen The Perfect World Foundation tilldelat Prins Albert II av Monaco för sitt engagemang och arbete med att skydda världens hav. Nu var det helt enkelt dags att leverera statyn. Organisationens ekonomichef Sebastian Sandberg och marknadschef Daniel Wilke tog sig an uppdraget.

Hög förbrukning gav många laddstopp

Det var en tuff utmaning då elbilen blev betydligt törstigare med släpvagnen och lasten. Dessutom fanns det utmaningar med laddinfrastrukturen längs resan. Flera gånger upplevde man att det inte fanns någon laddstation där GPS:en angett att det skulle finnas en

– Varje land har flera olika typer av laddstationer, och varje laddstation kräver en app eller registrering för att kunna ladda bilen. Vi stötte ofta på tekniska problem och fick leta efter en annan laddstation, säger Sebastian Sandberg.

Det stora ekipaget gjorde att duon i snitt kunde köra i en timma innan det blev dags att stanna och ladda. Resan mellan Göteborg och Nice krävde 40 laddstopp.

– Vi hade konstant ”ladd-ångest” och elefantens storlek, och släpkärrans tyngd gjorde att vi i snitt fick ladda var 12:e mil, konstaterar Daniel Wilke.

Duon nådde till slut sitt mål. I Nice kunde elefantstatyn lastas om lastas Ostindiefararen Götheborg för att sedan frakta vidare den till Monaco.

Prins Albert II av Monaco med sin nya staty.

– Konstverket anspelar på ordspråket “elefanten i rummet” och dess syfte är att få fler att uppmärksamma problemen i våra hav. Varje år hamnar 640 000 ton kasserad fiskeutrustning i världshaven, som blir så kallade spöknät, och som årligen dödar miljontals marina djur och fiskar, säger Ragnhild Jacobsson, VD och medgrundare av The Perfect World Foundation.

Utmaning med släpvagn

Att kunna köra framför allt långt med släpvagn är så klart en av framtidens stora utmaningar med elbilar. Flera företag har gett sig an utmaningen att hitta hållbara lösningar. Utöver god aerodynamik och lättviktsmaterial finns idéer om släpvagnar med egen drivning. Det är bland annat något som tyska husvagnstillverkaren Dethleffs jobbar med. Mer om det kan du läsa här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.