Prototypen E.Home Caravan är en helt eldriven och självdrivande husvagn från Dethleffs. Satsningen ska göra husvagnsresor med elbil enklare genom att assistera dragfordonet med egen kraft.
Husvagnen är utrustad med en egen elektrisk drivlina och en batterikapacitet på totalt 80 kWh. Elmotorn är på 30 kW och en växellåda med två steg är fullt tillräckligt för att ge en hjälpande hand i både höga och låga hastigheter.
Lyckade tester i alperna
Genom en längre resa över Alperna har Dethleffs kunnat testa konceptet och konstaterat att det fungerar. Resan gick från tyska Allgäu, genom Brennerpasset för att slutligen nå Gardasjön. En total resa på 386 kilometer.
Som dragfordon använde man en Audi e-tron Sportback som vid start hade en angiven räckvidd på 393 kilometer. Både husvagnen och dragfordonet var fulladdade vid start.

Ekipaget höll en genomsnittlig hastighet på 62,3 km/h under hela resan med en motorvägshastighet som pendlade mellan 80 och 84 km/h.
Redan halvvägs blev det uppenbart att både husvagnen och dragfordonet skulle klara utmaningen skriver Dethleffs i en reseskildring. Efter 200 kilometer och med 180 kilometer kvar hade båda fordonen mer än hälften av batterikapaciteten kvar.
Hela resan på 386 kilometer tog 6 timmar och 12 minuter och genomfördes utan ett enda laddstopp för varken dragfordonet eller husvagnen. Totalt förbrukade dragbilen 82 kWh och husvagnen 74 kWh. Genom bromsregenerering återfördes 11 kWh tillbaka in i bilen och 6 kWh åter i husvagnen.
– Även om det fortfarande finns några hinder kvar att övervinna tills vi når tillverkningsstadiet och typgodkännande så är E.HOME Caravan en praktisk och framtidssäker lösning för miljövänliga och hållbara resor med husvagn, säger företagets VD Alexander Leopold.
Utöver testerna och utvecklingen pågår också diskussioner med myndigheter om fordonsklassning och körkortbehörigheter för den självdrivande husvagnen. Något som måste bli klart innan en tillverkningsstart.
Kommentera