Jag har kört Polestar 3 – en av de bästa i sportiga SUV-segmentet

Polestar ska gå från ett enbilsmärke till ett trebilsmärke och en viktig modell på den resan är det nya flaggskeppet Polestar 3. Jag har varit och provkört Polestar 3 i Spanien, och det var länge sedan en bil imponerade på mig i den utsträckningen som 3 faktiskt gjorde. 

Polestars ingenjörer har lyckats med det omöjliga. Nämligen att få denna stora SUV på nästan 2,5 ton och 4,9 meter att slingra sig fram på vägarna som om det vore en sportbil fastlimmad på vägbanan. Den fångar upp det förflutna hos Polestar och lever upp till förväntningen om vad ett modernt Performance-elbilsmärke borde vara.

Polestar har framför allt lyckats tona ner den där svajiga känslan av att köra en stor SUV och levererar en exceptionellt välbalanserad luftfjädring som fångar upp ojämnheterna på vägarna på ett sätt som andra suvar bara kan drömma om. Bilen klarar enkelt att hålla sig upprätt i kurvor utan någon tillstymmelse till att vilja kränga åt sidorna.

Superhjälten för den exceptionella prestandan är kanske ändå TVDC-systemet som ska motverka understyrning och ser till att Polestar 3 behåller den körriktning som föraren vill. Systemet styr dynamiskt om kraften ska ut på höger eller vänster bakhjul och kan dessutom imponerande nog knuffa bilens bakdel i rätt riktning.

Rattar Polestar 3 i Spanien.

Särskilt imponerad av TVDC-systemets förmåga blev jag när jag körde tillbaka bilen till flygplatsen inför hemresan till Sverige. I baksätet satt Polestars ingenjörer ivrigt och hejade på, och uppmanade mig att trycka hårdare på gasen genom kurvorna: ”Denna kurvan kan du verkligen känna torque vectoring-systemet”, ”tryck hårdare, tryck hårdare”. Det fanns inte minsta indikation på hjulsläpp eller obehag när jag pressade upp bilen till 120 km/h tidigt i den skarpt krökta motorvägspåfarten.

Med det sagt förmedlar Polestar 3 en lugn och trygg körkänsla, där bilen rör sig behagligt över alla typer av underlag. Den filtrerar dessutom bort oljud och jag slås av hur oerhört tyst kupén är. Samtidigt finns det en tydlig närvaro och det är möjligt att köra aktivt om man vill – eller så njuter man bara av en behaglig mjukare åktur.

Körglädjen är stor och ställbar. Under menyn Drive i infotainmentsystemet finns alla möjligheter att individualisera bilen. Genom att justera motorkraft, stötdämpning och styrning kan föraren enkelt förändra bilens karaktär för att få just den upplevelsen som passar bäst med dagsformen idag.

Ingen lyxkärra (det är bra)

Stor men uppfattas som liten.

Om jag får säga det själv så tycker jag att Polestar 3 är betydligt snyggare i verkligheten än på bild. Det är något med att proportionerna blir en aning felaktiga på bild. I verkligheten är Polestar 3 mycket mer välbalanserad, och det lilla bakpartiet tillsammans med ett större frontparti är vettigt.

Polestar 3 har vissa tendenser till att utstråla en specifik lyxkänsla, det med sina kuddar i baksätet och materialval som för tankarna till tyska premiumlimousiner. Även om allt är väldigt snyggt och ombonat så är premiumlyx inte något som Polestar 3 når upp till. Men det är bara bra och jag tror dessutom inte det är avsikten. Här är det skandinavisk design som gäller – och helhetsintrycket är snarare avskalat och sportigt. Polestar har lyckats hitta sin klädstil.

Att Polestar 3 nått den designnivå som man gjort tyder på en mognad och att företaget hittat sin identitet. Polestar 3 är lite lyxigt, men ännu mer sport. Det är fortfarande prestanda som Polestar är bäst på. Jag gillar att upplevelsen är att Polestar prioriterat just det, och lyxambitionerna respektfullt har backat tillbaka och lagt sig precis under det.

Oerhört rymlig

Utrymmena i Polestar 3 är generösa och det märks att detta är Poelstars första elbil byggd som elbil från grunden. Den har inte alls den klausterfobiska känslan som Polestar 2 har. Här sitter man oerhört bekvämt på alla sittplatser med bra utrymme och möjligheten att kunna kunna bre ut sig. Även baksätet bjuder på ett generöst utrymme.

Storlekmässigt mäter Polestar 3 4,9 meter i längd, 2,1 meter i bredd och 1,6 meter på höjden. Med en hjulbas på precis under tre meter är det inte konstigt att Polestar 3 är rymlig.

Öppningen till bagaget är stor och praktisk och här ryms en volym på 484 liter upp till baksätets överkant, vilket också inkluderar ett utrymme under golvet på 90 liter. Vid fällda säten går det att få in 1411 liter. På dragkroken för Polestar 3 dra 2,2 ton och på taket går det att lasta 100 kg.

Fram till finns en frunk på 32 liter, som gömmer sig under en kul liten flärp inspirerat av ett iPad-skal.

Priser och enkel paketering

En Polestar är enkel att konfigurera. Polestar 3 kommer idag i ett Long Range Dual Motor-utförande samt ett Long Range Dual Motor-utförande med Performance-paket. Priserna startar på 960 000 kronor. Därtill går det att välja färg exteriört och val av interiörklädsel, samt en rad paket och större hjul.

Testbilen jag körde var en Launch Edition av Polestar 3 med en rad tillval. Launch Edition är slutsåld (förutom några lagerbilar) och motsvarande modell idag skulle vara Polestar 3 Long Range Dual Motor, med kulören Thunder, interiörvalet Zinc Nappa, Plus- och Pilot-paket samt 22-tumshjul. Priset startar då på 1 166 500 kronor.

Summering

Helhetsintrycket av Polestar 3 är alltså mycket positivt. Polestar har lyckats förena en bra och praktisk paketering med en maskin som levererar prestanda i toppklass. Det här är en äkta familjebil och en sportbil i ett. Detta kan vara en av de mest fulländade elbilarna som finns i det sportiga suvsegmentet idag.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.