Kinesiska Li Auto har gett sig in i det snabbt växande MPV-segmentet i Kina. Här ska biltillverkaren utmana konkurrenter som Volvo EM90, Zeekr 009 och Xpeng X9. Utmanaren från Li heter Li Mega och är på många vis en väldigt ovanligt formgiven skapelse.
Mega är Li Autos tolkning av en modern och effektiv eldriven MPV. Den udda taklinjen med det sluttande bakpartiet gör gott för bilen ur ett aerodynamiskt perspektiv.
För varje steg som luftmotståndskoefficienten minskas med 0,01 utökas räckvidden med 7 kilometer, hävdar Li Auto. Luftmotståndskoefficienten är uppmätt till 0,215 och den beräknad förbrukning anges till 15,9 kWh/100 km.
Li Mega är också ett tekniskt under när det kommer till snabbladdning. Snabbladdning ska vara möjlig med effekter som överstiger 520 kW och på 12 minuter ska det vara möjligt att ladda på med 500 kilometer i körsträcka, visserligen uppmätt i den generösa kinesiska körcykeln CLTC.
Filmer som sprids på nätet visar nu hur Li Mega imponerar vid snabbladdarna och faktiskt når upp till effektnivåer på 520 kW vid laddning. En av dessa ser du nedan:
Don't tell Blume#800V
— Felix Hamer • electricfelix (@electricfelix) January 26, 2024
pic.twitter.com/eri1nRykMV
MPV-konceptet har blivit oerhört populärt och trendigt i Kina under de senaste åren. Det är en del av en helt ny trend där familjer, vänner och släkt använder bilen som ett verktyg för att komma ut och umgås på helgerna.
Li Mega levererar en motoreffekt på 400 kW, har ett batteri på 102,7 kWh och ska nå upp till 700 kilometer (CLTC) på en laddning. Li Mega är i första hand utvecklad för den kinesiska marknaden med de första leveranserna som ska starta den 1 mars i år.
Kommentera