Xpeng X9 är minibussen som ska utmana Volvo

Segmentet eldrivna minibussar växer i snabb takt i Kina. Flera biltillverkare gör allt får att lansera nya modeller som nu möter upp kineserna senaste trend att packa in hela familjen i bilen och ge sig ut på helgutflykter.

En sådan satsning är exempelvis den stundande premiären av Volvo EM90. Men Geely-koncernen är inte ensam om att satsa på segmentet. Den inhemska nykomlingen Xpeng ska också ge sig in i matchen och visade idag upp nya MPV-modellen Xpeng X9.

Xpeng visade inte upp insidan på bilen, men exteriört ser vi att det rör sig om en stor bil som mäter hela 5293 mm i längd, 1988 mm i bredd och 1785 mm på höjden. Hjulbasen är på 3160 mm och ombord finns det plats för sju personer. Att kliva in i bilen görs enkelt genom de två skjutdörrarna som fanns på vardera sida.

Fronten är låg och spetsig och växer rakt upp till bilens högsta punkt, för att sedan börja dala nedåt till bakpartiets sluttande akterdel. Den har långt ifrån det vertikala avslutet som många andra bilar har i segmentet. Ett klokt aerodynamiskt val.

Xpeng kommer erbjuda modellen med två olika motoralternativet. I ett bakhjulsdrivet utförande får X9 en motoreffekt på 235 kW och en toppfart på 200 km/h. Det fyrhjuliga alternativet får en totalt motoreffekt på 370 kW vilket tar den i paritet med Xpengs övriga modeller som tenderar att dra åt det motorstarkare hållet.

Den elektriska arkitekturen är baserad på ett 800-voltssystem. Xpeng kommer att erbjuda två olika storlekar på batteriet. Ett på 78 kWh alternativ ett på 98 kWh. Enligt den mycket generösa kinesiska körcykeln CLTC blir räckvidden 702 kilometer.

Modellen är avsedd för den kinesiska marknaden och kommer ha premiär i november på bilmässan i Guangzhou.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.