Första bilderna på nya billigare elbilen Renault 5 – ska ersätta Zoe

Renault har nu påbörjat konstruktionen av de första prototyperna av sin nya elbil Renault 5. En modell som ska ta platsen som en ersättare till Renault Zoe. Lanseringen är planerad till början av 2024.

I samband med den första tillverkningen av prototyperna bjuds vi nu in till att ta en närmare titt på den hemliga anläggning vid Renaults utvecklingscenter i närheten av Paris. Här tillverkas de prototyper som Renault kommer att använda som valideringsfordon.

Innan en ny bilmodell kan gå i serieproduktion genomgår den en rad utvecklingssteg. Först ut är så kallade ”mulor” som gömmer tekniken under en gammal kaross. De första av dessa tillverkade Renault redan 2021 och då doldes tekniken under en Clio-liknande siluett. Dessa bilar kördes bland annat i norra Sverige.

Nu går Renault 5 in i nästa fas, där tillverkningen av så produktionslika modeller som möjligt har startat. Det är nu dessa som vid bjudits in till att få se.

En kaross till Renault 5.

Prototypfasen fungerar som en brygga mellan produktdesignen och den storskalig produktionen. Det gör det möjligt att sätta teori i praktiken med riktiga bilar som kan testas. I denna fasen kommer Renault också att testa all mjukvara och elektronik.

Här sätter teamet ihop Renault 5 på en liten löpande bandlinje.

Vid anläggningen kommer Renault att tillverka fler än 60 fordon, som ska testas under många olika körförhållanden. Både under extrema termiska förhållanden med kyla och värme, men också i fysiskt utmanande miljöer genom kuperad och bergig terräng.

I samband med visningen av fabriken väljer Renault också att visa upp de första färdiga prototyperna. De går i matt svart, med linjer som förstärker konturerna och designdragen.

Renault 5 bygger på en helt ny plattform döpt till CMF-B EV. Med den ska Renault sänka kostnaderna för elbilar genom att öka synergierna med de andra bilarna som Renault tillverkar. Renault 5 kommer dela runt 70 procent av alla komponenterna med Renault Clio och Captur – trots att dessa drivs av förbränningsmotorer.

Renault räknar med att produktionskostnaden ska vara omkring 30 procent lägre jämfört med dagens elbil Renault Zoe. En viktig pusselbit är ett enklare batteriet jämfört med Zoe där man går från 12 till fyra modeller – vilket också gör batteripaketet runt 15 kilo lättare. Motorn kommer vara densamma som sitter i Megane E-Tech, och som grädden på innovationsmoset kommer 5 har stöd för V2L.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.