Här är Renault 5 som gör elbilarna billigare att tillverka

Nästa år kommer Renault att visa upp en ny kompakt elbil – Renault 5. Den kommer att bli en naturlig ersättare till Renault Zoe då den placerar sig i samma storlekssegmentet.

Nu har Renault lättat en aning på locket och berättat mer om bilen, och den tekniska plattformen bakom. En detalj som Renault avslöjar är att den elektriska plattformen kommer att bli 30 procent billigare att tillverka än den som sitter i Zoe.

Renault 5 bygger på en helt ny elektrisk plattform som får namnet CMF-B EV. Just nu pågår omfattande vintertester av den kommande elbilen i Arvidsjaur. Prototyperna är dock maskerade under Renault Clio-karosser.

Foto: Renault

Testerna gör det möjligt för Renault att testa allt från uppvärmning, avimning och avfrostning, och för att säkerställa att bromsar, stötdämpare och ESC fungerar som de ska på snö.

– Testerna som genomförs på rullande chassiprototyper kommer att hjälpa oss att bekräfta beslut som tagits när det gäller komfort och hantering på den kommande Renault 5 Electric. Utan att avslöja allt för mycket är de tidiga testkörningarna en tydlig indikation på att det är en värdig ättling till Megane E-Tech med klassens bästa prestanda för sitt segment, kommenterar chefsingenjör Jérémie Coiffier.

Tekniska plattformen

Det är inte bara Renaults prototyper som använder sig av delar från Clio. Det kommer även den färdiga produktionsmodellen att göra. Plattformen CMF-B EV får nämligen 70 procent av sina komponenter från plattformen CMF-B som sitter i Clio och Captur. Det är det som gör att Renault kan sänka produktionskostnaderna med närmare 30 procent mot dagens Zoe.

Renault 5 kommer också använda samma typ av elmotor som sitter i Megane E-Tech. Det i form av en lättviktig synkronmotor helt fri från jordartsmetaller men där man har kombinerat modulerna för DC-omvandlare, laddare och kraftdistributionen till en och samma enhet. På så vis har man kunnat sänka vikten på motorn med närmare 20 kilo.

En annan förbättring är också att Renault övergår till att batteripaket med fyra stora moduler istället för ett paket med 12 som i dagens Zoe. Det gör att Renault kommer sänka vikten på batteripaketet med 15 kilo.

Genom att sänka vikten kommer Renault 5 gör det möjligt att ta sig längre på varje laddad kilowattimme. Premiären av Renault 5 kommer att äga rumt under 2024.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.