En miljon elbilar från Kina påverkar europeisk bilindustri

Kinas bilindustri växer sig allt starkare i Europa och den leds av elbilar. Enligt en ny rapport från teknikforskningsinstitutet ABI Research kommer 1,2 miljoner kinesiskt tillverkade elbilar att importeras till EU år 2030. De kommer att stå för 12 procent av den totala elbilsförsäljningen.

Forskarna beskriver kinesiskt tillverkade elbilar som ett hot mot europeisk bilindustri, men också som en möjlighet. Under de senaste fem åren har exporten av bilar från EU till Kina minskat något, men EU:s import av kinesiska bilar har fyrdubblats, vilket vänder på handelsflödet.

Kinesiska märken som BYD, Xpeng och Nio har rullat ut flera elbilsmodeller över hela Europa 2023, vilket ändå borde oroa västerländska biltillverkare, menar forskningsinstitutet.

– Europeiska biltillverkare tar fortfarande stapplande steg när det kommer till elektrifiering. De kinesiska uppstickarna är mer erfarna och har helt fokuserat på elbilar. De erbjuder europeiska kunder elbilar som är konkurrenskraftiga i pris och kvalitet inom olika segment. Kinesiskt ägda märken som MG och Polestar har redan funnits på marknaden ett tag, och deras modeller säljer bra, säger Dylan Khoo, branschanalytiker vid ABI Research.

2022 blev Kina den största källan för importerade bilar i EU, men de stod fortfarande bara för sex procent av alla fordon som registrerades det året. Däremot hade 28 procent av alla elbilar som kom till EU ett ursprung från Kina. De kinesiska märkena är dock inte i majoritet.

Väst söker sig till Kina

Västerländska biltillverkare använder i allt högre grad Kina som exporthub och drar nytta av de lokala leveranskedjorna och fördelarna med att placera sin produktion i landet med störst efterfrågan.

Tesla är ett av de företagen som rapporten lyfter fram som använt sig av den här strategin. 40 procent av bilarna som Tesla tillverkar vid Giga Shanghai-fabriken går på export. De mötte upp 80 procent av den europeiska efterfrågan enligt rapporten.

BMW tillverkar BMW iX3 i Kina och säljer den båda lokalt och exporterar den globalt. En annan modell är Dacia Spring som tillverkas i Kina av Renault och Dongfeng. Den är av en europas mest sålda elbilar.

För de kinesiska biltillverkarna handlar exporten om att hålla uppe produktionstakten på en inhemsk marknad som är mättad till följd av överproduktion.

– Överkapacitet, ekonomisk avmattning och den mycket konkurrensutsatta fordonsmarknaden på hemmaplan får kinesiska biltillverkare att söka sig utomlands. I Europa ser de en lukrativ marknad med en stor efterfrågan på elbilar, säger Dylan Khoo.

– Den europeiska fordonsförsörjningskedjan kommer att störas från två håll: Dels av kinesiska märken som kommer in i Europa och västerländska biltillverkare som bygger produktionskapacitet i Kina för export till Europa, avslutar Dylan Khoo.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.