Eldriven lastbil satte höjdrekord på endast solenergi

En eldriven lastbil har tagit sig upp på världens högsta vulkan med hjälp av enbart solenergi och därmed satt ett nytt höjdrekord för en elbil. Det schweiziska teamet som kallar sig för Peak Evolution sponsrat av det österrikiska transport- och logistikföretaget Gebrüder Weiss tog sig 6500 meter över havet i Chile.

Expeditionsfordonet som är baserat på en Aebi VT450 som annars drivs av en förbränningsmotor byggdes om för eldrift. Det fick två elmotorer med en effekt på 120 kW vardera och ett batteri på 90 kWh som gav en räckvidd på 200 kilometer.

Under resan förlitade sig fordonet på el från en egen solenergiproduktion. Fordonet hade fyra solpaneler på taket och 16 paneler som kunde läggas ut på marken. De gav en laddeffekt på 7,4 kW vilket innebar att det gick att ladda på med runt 150 kilometer körsträcka på omkring fem timmar. Solenergin överfördes med en DC-laddare och ombord fanns också en 230-volts AC-växelriktare så att teamet kunde ladda sin egen utrustning.

Den eldrivna plattformen visade sig fungera väl. En påtaglig skillnad från fordon med förbränningsmotorer är att motoreffekten inte avtar på den höga höjden till följd av den tunnare luften. Teamet bestående av tre erfarna bergsbestigare kunde då obehindrat ta sig upp längs den extrema terrängen.

– Trots dessa extrema förhållanden lyckades vårt specialutvecklade fordon köra högre än något annat elfordon. Vi har tränat för det här ögonblicket i fyra år, så att ge upp var aldrig ett alternativ, säger Patrik Koller, VD och utvecklare på Peak Evolution.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.